Kysymys:

Usein auton teoreettinen huippunopeus kyllä saadaan laskemalla auton vauhti suurimman tehon antavilla kierroksilla, mutta silloin tällöin tämä nyrkkisääntö ei näytä pitävän paikkaansa.

Voisiko olla niin, että toisinaan suurimman vaihteen välitys valitaan varsin harvaksi, jotta suurimmalla vaihteella saataisiin maantiekulutus mahdollisimman pieneksi ja toisinaan taas välitys valitaan tiheäksi, jotta suurimmallakin vaihteella saataisiin hyvä kiihtyvyys? Näissä tapauksissa kylläkin menetetään huippunopeudesta muuta km/t. Pitääköhän tämä pohdinta paikkansa ?

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin, lyhenne km/t on outo. Kilometrin lyhenne on km, ja t tarkoittaa tonnia. Nopeuden yksikkö on km/h. Tunnin lyhenne on h, kuten jokainen koulunsa käynyt tietää.

Teoreettinen huippunopeus lasketaan juuri noin, mutta se on todella teoreettinen. Todellinen luippunopeus on jotakin muuta. Suurin vaihde on useimmiten välitetty niin pitkäksi, ettei auto saavuta suurimman tehon kierroksia. Syy tähän on kulutus, harvempi välitys vähentää kulutusta.

Haluttaessa hyvää suorituskykyä välitykset valitaan niin, että teoreettinen ja todellinen huippunopeus ovat lähellä toisiaan. Usein ei tapahdu niin, että kierrokset tulisivat täyteen kovin paljon ennen kuin auto on saavuttanut todellisen, ajovastusten rajoittaman huippunopeutensa. Yleensä viimeinen vaihde kuitenkin on ylivaihde, sillä paitsi kulutus myäs melu laskee tällä keinolla ihan mukavasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.