Kysymys:

Tämä ei ole vaarsinainen kysymys vaan tarkennus. ;)
Lainaus: "Onko sinulla minkälaista tietoa uudesta talvirenkaasta, jonka kumiseoksen sisällä on kovia rakeita. Huhujen mukaan tällainen rengas olisi jo jossain myynnissä. Eli millaiset ajo- ja pito-ominaisuudet renkaassa on?

Tässä kysyjä tarkoittaa Green Diamond -uusiotalvirenkaita, jotka ovat nyt Suomessa jo toista talvea myynnissä. Kts. linkki: www.greendiamond.info/fi

Itselläni on ollut kyseiset renkaat, ja kokemuksen perusteella tiedän niiden toimivan. Idea granulaattien lisäämisestä kumiseokseen on hyvä, mutta ilmeisesti asettaa kumiseokselle tiettyjä vaatimuksia kuten korkeahkon nopeusluokan (ilmeisesti H), joten "pyyhekumikitkojen" tasolle pito ei tule yltämään, mutta pito ei romahda parin käyttövuoden jälkeen, mikä lienee suurin etu.

Olisiko mahdollista saada uusiotalvirenkaiden vertailu ja/tai niiden käyttökokemuksia sisältävä artikkeli, koska niiden valmistus on kehittynyt huimasti mutta ennakkoluulot niiden toimivuudesta vaan jatkuu...

Tapio Ketonen:

No joo, kyllähän nuo Green Diamond -kumit olivat Tuulilasin viimeisimmässä talvirengastestissäkin mukana. Ei niiden menestys ollut kovin hyvä. En ollut tutustunut niihin renkaisiin tarkemmin vastatessani.

Sivuilla on tavanomaiseen ihmetuotteiden tapaan käyttäjien todisteluja, ja toki käyttäjälle on tärkeintä, että hän itse kokee renkaat toimiviksi. Niiden granulaattien toimimisesta olen edelleenkin aika epäileväinen.

Linkissä mainitulla nettisivulla sanotaan asiasta seuraavaa: Kulutuspintakumiin on sekoitettu noin 1 mm:n läpimittaisia granulaatteja, jotka on valmistettu puristamalla kumin tartunta-aineen kanssa alumiinioksidia ja piikarbidia yhteen yli 10 000 kilopondin paineessa. Näin syntyy granulaatteja, jotka vastaavat kovuudeltaan teollisuustimantteja.

En edelleenkään usko, että nuo granulaatit pystyisivät tuomaan samanlaisen pidon renkaisiin kuin nastat. Ne eivät millään pysty pistämään renkaasta esiin riittävässä määrin. Nastarenkaissakin pito syntyy pääasiassa renkaan kuvioinnin, kulutuspintakumin materiaalin ja runkorakenteen yhteistyönä. Nasta on ratkaisevassa asemassa vasta jääpinnalla ja renkaan luistaessa.

Omat kokemukseni talvirenkaista ovat sellaiset, että mielestäni ainoat oikeat talvirenkaat ovat nastarenkaat, vaikka omassa autossani onkin tällä hetkellä alla ns. "kitkat" eli oikeammin nastattomat talvirenkaat. Syy tähän on saituus, ne kun tulivat kaupassa mukana!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.