Kysymys:

Kun puhutaan tuosta virran antamisesta toiselle autolle, niin iät ja ajat olen ihmetellyt yhtä asiaa :

miksi aina sanotaan, että ei missään tapauksessa pidä yhdistää kaapelia autettavan auton miinusnapaan ? Monet automiehet sanovat vielä tänäkin päivänä, että se on aivan sama, ja vuosien kokemuksella voin sanoa, että mitään ongelmia ei näin toimiessa ole koskaan ollut.

Vähän sama kuin jos lääkäri sanoisi 90-vuotiaalle mummolle, joka on elämänsä kunnossa, että "olette eläneet väärin, kun olette syöneet voita ja juoneet rasvaista maitoa". No meni ehkä ohi aiheen, mutta näin ainakin meillä tehdään, sano yksikin hyvä syy miksi ei tehtäisi !

Tapio Ketonen:

Sitä kaapelia, joka viimeksi kytketään ja ensiksi irrotetaan, ei saa missään nimessä kytkeä akun napaan eikä aivan lähellekään! Akkua ladattaessa akkunesteestä vapautuu vetykaasua. Kaasua saattaa päästä akusta ulos niin paljon, että syntyy vaaratilanne. Vety ja ilman happi muodostavat yhdessä seoksen, josta käytetään myös nimeä räjähdyskaasu. Jos tällaisessa ympäristössä saadaan aikaan kipinöitä, akku voi räjähtää. Tällöin hapot voivat lentää silmille. Tarvitseeko enää selittää lisää?

En minäkään pitänyt tuota asiaa mitenkään tärkeänä aina siihen saakka, kunnes joskus 70-luvun lopussa irrotin traktorista akkukenkää, tietenkin plusnapaa ensiksi. Sitten avain ottikin kiinni koteloon, ja silloin tömähti! Onneksi akku oli sellainen vanhanaikainen kumikuorinen ja pikikantinen. Kansi kesti, pääty lensi auki. Sain happoa vain haalareilleni.

Tuo oli sellainen opetus, että sen jälkeen olen aina irrottanut akusta ensiksi maajohdon, vasta sen jälkeen plussajohdon. Niin ikään apukaapelit kytken aina siten, että viimeinen liitos on jossakin muualla kuin akun navassa.

Eli olisiko kaipaamasi yksi hyvä syy se, että akkuhappoa ei kannata ottaa naamalleen räjäyttämällä akku?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.