Kysymys:

Minulla on Opel Vectra 1.8i elegance farmari vm. 2001. Auton moottorin tyyppinumero on z18xe. Autossa on termostaatti jumiintunut aukiasentoon, joten lämmöt ei nouse riittävän korkealle talvipakkasella, muutoin kuin pahvilevy etusäleikön edessä. Termostaatti on sellaisen kotelon sisässä, jossa on kaksi anturia kiinteänä, plus muut tavanomaiset liittimet.

Kysymys kuuluukin: Pystyykö termostaattia vaihtamaan pelkästään. Eli irroittamaan vanha, viallinen termostaatti kotelosta ja laittamaan uusi "varaosatermostaatti" tilalle?

Opel-huollossa eivät osanneet tai halunneet neuvoa kyseistä asiaa sitä kysyessäni. Tämä siksi, että uusi alkuperäistermostaatti, joka on siis kokonaan se kotelo, jossa on ne anturit, maksaa n. 100€ ja tavallinen "varaosatermari" maksaa vain 10 - 20€. Tällaista "alkuperäismallia" tästä termostaatista ei ole saatavilla varaosaliikkeistä. Olen kysynyt aika monesta varaosaliikkestä ja aika monelta paikkakunnalta (länsirannikolla). Kiitos jo etukäteen!!

Tapio Ketonen:

Enpä tunne Opelin tilannetta erikseen, mutta yleensä tuollaisista termostaateista on tehty sellaisia pirunnyrkkejä, että niitä ei voi purkaa, joten koko mötikkä on vaihdettava kokonaisena.

Suhtautuisin hyvin varauksellisesti kokoon prässättyjen tai valettujen (muovi?)osien purkamiseen ja uudelleen kokoamiseen. Vaikka onnistuisitkin purkamaan vehkeen ja vaihtamaan sinne sisälle parinkympin termostaatin, niin on olemassa suuri riski, että se paketti rapsahtaakin yllättäen rikki. Tällöin nesteet karkaavat, ja pienin harmi asiassa on tielle jääminen. On olemassa hyvin suuri riski, että kuski ei huomaakaan tapahtunutta aivan heti, ja silloin moottori voi vaurioitua hyvinkin pahasti.

Suosittelen siis jyrkästi, että käyt ostamassa sen termostaatin merkkiliikkeestä, vaikka se aika rumasti maksaakin. Tuollaisia ne nykyautot vain kerta kaikkiaan ovat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.