Kysymys:

Mikä on vm 1989 1.6l kaasutinkoneella varustetussa Passatissa vikana, kun moottori ei käy tasaisesti ja sammuilee liikennevaloissa lämmetessään?

Lisäksi ajettaessa pitempää matkaa n. 50km-100km alkaa autosta hävitä tehot ja ajo on nykivää, samalla moottorin lämpötila laskee alle 70:n. Kun auton sammuttaa ja starttaa uudelleen, se toimii taas jonkin matkaa ja vika uusiutuu.

Kyse ei mielestäni ole jäätymisestä tms. sillä vika on ilmennyt lämpimilläkin ilmoilla. Olen puhdistuttanut kaasuttimen ja vaihtanut bensiininsuodattimen, vaihtanut alipaineletkut ja virranjakajan johtoineen. Olen kuullut että samanlaista vikaa on kyseisen ikäisissä Passateissa ollut muillakin, mutta vikaa ei ole saatu paikallistettua.

Tapio Ketonen:

Eipä ole meikäläisellä noita selvänäkijän taitoja, niistä olisi tuollaisissa tapauksissa kovasti apua!

Kyllä nuo oireet mielestäni liittyvät tavalla tai toisella polttonestepuolelle. Nuo viimeiset kaasuttimet olivat melkomoisia rakennelmia kaikkine saasteentorjuntamekanismeineen, ja kun ne alkavat olla jo mopokortti-iässä, niin häiriöt eivät ole harvinaisia. Kaasuttimessa on useita pieniä alipaineletkuja ja muutama alipaineella toimiva kalvomäntä. Letkujen pitää tietenkin olla ehjiä, samoin niiden alipainekalvojen. Vanhan kaasuttimen yleinen ongelma on myös kaasuläpän akselin väljistyminen. Sitä kautta moottori saa liikaa ilmaa, jolloin seos menee laihalle ja kone pikkuhiljaa sammuu.

Vika voisi olla myös uimuriventtiilissä, jos se takertelee, bensan pinta kohokammiossa vaihtelee liiaksi.

Tuo pitkän matkan ongelma on aika ihmeellinen. Kyllähän siinäkin oireet viittaavat siihen, että bensan saanti takkuaa. Kun seos menee laihalle, kone alkaa nykiä, ja jos tavaraa menee sisään riittävän vähän, eihän siitä riitä lämpöä jäähdytysnesteeseenkään. Olisikohan bensapumpun toiminnassa vikaa?

Toinen mahdollinen vian lähde voisi olla bensiinisäiliön ilman saanti. Jospa säiliöön ei tulekaan riitävästi ilmaa moottoriin menneen bensan tilalle? Silloin bensan tulo alkaa heiketä. Perinteinen kalvotyyppinen bensapumppu ei välttämättä pysty pumppaamaan bensaa niin voimakkaasti, että säiliö menisi kunnolla kurttuun. Kun vika seuraavan kerran ilmenee, avaapa bensatulppa. Jos avatessa kuuluu kova kurahdus, eli ilmaa virtaa sisään oikein kunnolla, niin korvausilman saanti ei toimi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.