Kysymys:

Koska tulee uusi vertailu 4-vetoisista, jossa on niin citymaasturit kuin oikeat maastoautot? Olisi mukavaa, jos tehtäisiin kunnollinen etenemiskoe kunnolla liukkaassa ylämäessä, toinen puoli pitävällä alustalla ja toinen liukkaalla??

Olen ostamassa kohta uutta 4-vetoa enkä haluaisi maksaa turhasta, koska tarvitsen aika harvoin oikeaa nelivetoa, mutta en halua mitään "mopoa", jolla ei pääse eteenpäin ko. tilanteessa. Luulisin monen suomalaisen törmäävän ko. tilanteeseen talvella mökille mennessä. Kiitos etukäteen!

Tapio Ketonen:

En osaa nyt ennustaa, koska tuollainen vertailu olisi tulossa. Mielestäni kuitenkin ne ns. oikeat ja citymaasturit ovat monessa suhteessa niin kaukana tosistaan, etteivät ne sovi samaan vertailuun. Hintaluokatkin poikkeavat huimasti.

Nykyisellään ns. oikeat maasturit ovat lähinnä ökyrikkaiden herrasteluajokkeja. Jos auto maksaa yli 100 000 euroa, sitä ei viedä mihinkään kivikkoon tai ryteikköön. Niinpä täydelliset maasto-ominaisuudet menevät yleensä hukkaan.

Citymaasturi on järkevämpi versio. Sen maastokelpoisuus riittää useimpiin tarpeisiin. Maavara riittää huonoille mökkiteille, siis sellaisille, joilla Lada menee ongelmitta, mutta Audi, Mersu tai Volvo ei. Neliveto auttaa etenemään, jos tiellä on lunta tai hieman liejua.

Maastossa pärjääminen ei riipu pelkästään autosta. Paljon suurempi merkitys on kuljettajalla. Osaava ladakuski ajaa paikasta, johon tumpelo maasturikuski jää jumiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.