Kysymys:

Kysymys koskee IV koppaisia Golffeja.

Onko Volkkarin 74:n ja 77 kW:n koneissa mitään eroa? Vai onko ero tehty vain paperille, kuten kulutus, kiihtyvyys ja vääntö?

Valmistaja ilmoittaa, että esim Golfissa pitäisi käyttää 98 oktaanista bensiiniä. Onko merkitystä jos käyttääkin (halvempaa) 95 oktaanista?

Tapio Ketonen:

Kyllä ne ovat aivan eri koneet, sillä pienempitehoisessa on venttileitä vain kahdeksan, tehokkaammassa niitä on 16. Jälkimmäisessä on kaksi nokka-akselia, edellisessää yksi. Myös sylinterimitoissa on eroa, 8-venttiilisessä (iskun pituus x sylinterin halkaisija) 81 x 77,4 mm, 16-venttiilisessä 76,5 x 86,9 mm.

Ysiviitosella moottorin nakutustunnistin rajoittaa hieman huipputehoa etenkin pitemmässä rasituksessa. Suomen oloissa asialla ei ole käytännön vaikutusta, eikä kulutuksessakaan ole juurikaan havaittavissa eroa. Auto siis kulkee halvemmalla 95-oktaanisella. Jos lähdet ajamaan Saksaan ns. isoa kovaa, laita tankkiin Super Plussaa eli 98-oktaanista. Saksassa Super on 95-oktaanista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.