Kysymys:

Huomattavan usein näkee isoillakin käytettyjen autojen välittäjillä epäilyttäviä Saksan tuontiautoja, esim. isoja dieseleitä Audi A6 2.5 TDI, BMW 530 jne., joilla on ikään nähden ajettu silmiinpistävän vähän. Esim. 97-98 vuosimallilla 70-80tkm. Toki löytöjä aina on mutta näitä on silmiinpistävän paljon.

Saksassa ajetaan yleisesti hyvillä moottoriteillä paljon, ja kuka ostaisi ison dieselauton ajaakseen n. 10-12tkm vuodessa? Mittarien ruuvaus on tietysti helppoa ja yleistä, ja kun nykyään on pitkät huoltovälit, ei aina ennen merkkihuoltoa tehty ruuvaus liene temppu eikä mikään. 90-luvun lopulla digimittareiden tekniikka varmaankin mahdollisti helpon ruuvauksen.

Isossa liikkeessä kommentoitiin erään epäilyttävän auton yhteydessä ettei heillä ole ollut näitä ongelmia. Itse olen kuullut, tosin huhuna, kaksi vahvaa epäilyä lähipiiristäni ko liikkeessä, perustuen merkkikorjaamolöydöksiin Suomessa.

Voiko asian pitävästi todistaa muuten kuin mäntien tai sylinterien kulumat mittaamalla? Onko tietoa vastaavista tapauksista? Onko teillä mielenkiintoa laajempaan juttuun esim. myyjäliikkeen vastuun selvittämiseksi. Hinnaltaan ko autot eivät kuitenkaan ole sen halvempia kuin kilometrimäärän perusteella voisi arvioida.

Tapio Ketonen:

Poistin kysymyksestäsi liikkeen nimen, koska sillä ei ole tässä asiassa merkitystä ja se voisi pahoittaa kauppiatten mielen.

Saksassa kilometrien muuttaminen on yleinen kansanhuvi hieman vanhempien autojen kohdalla. Se kuitenkin on harvoin niin systemaattista, että ennen joka huoltoa lukemia säädettäisiin. Yleensä kilometrejä otetaan pois hieman ennen auton myymistä.

Mäntiä mittailemalla ei saa mitään tolkkua ajomääristä. Toki sillä useimmiten erottaa, onko autolla ajettu miljoona kilometriä vai alle satatuhatta. Ajomääriä voi paremmin arvioida auton yleisestä kulumisesta, mutta siihenkin vaaditaan kokemusta ko. mallista.

Tuontiautoja hyljeksivät merkkiliikkeet perustelevat sitä, etteivät ne halua ottaa tuontiautoja vastaan vaihdossa sillä, että jos myöhemmin paljastuu, että matkamittaria onkin ruuvattu, liike joutuu vastuuseen. En tiedä, onko asiasta olemassa sitovaa ennakkopäätöstä, ja missä tapauksessa tuo vastuu toteutuisi.

Mielestäni on oleellista, väitetäänkö, ettei autolla ole ajettu enempää kuin mittari näyttää. Jos myönnetään, että lukema voi olla vääräkin, se tietenkin johtaa asiakkaan taholta vaatimukseen alemmasta hinnasta.

Periaatteessa tietenkin väärä mittarilukema on kuluttajansuojalian tarkoittama piilevä vikä, joka lain mukaan oikeuttaa hyvitykseen tai jopa kaupan purkamiseen. Auton osalta kauppaa ei kutienkaan yleensä kannata purkaa, sillä tällöin ostaja joutuu maksamaan ajokilometreistään hyvikettä myyjälle, ja se tulee helposti kalliiksi.

Mittareita ruuvataan myös Suomessa ja ns. Suomi-autoistakin. Käytännössä on aika vaikeaa saada pitävästi selville, kuka ja missä vaiheessa on säätänyt lukemia. Kyseessähän on rikoslain tuntema petos tai jopa törkeä petos, josta laki määrää vankeusrangaistuksen. Näytön pitää siis olla todella pitävä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.