Kysymys:

Määritelkää teho/vääntö/kierrosluku, niiden merkitys auton suorituskykyyn ja onko mitään "kaavaa" arvioida esim. kahden erillaisen tehon/väännön omaavan auton ominaisuuksia toisiinsa. Jos vaikkapa on kaksi moottoria, molemmissa sama teho ja sama kierrosalue mutta toisessa on korkeampi tai tasaisempi vääntöalue niin miten se vaikuttaa kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen?

Tapio Ketonen:

Ensiksi: sana erilainen kirjoitetaan vain yhdellä l-kirjaimella.

No niin, kun tuo kielioppiosa on selvitetty, voidaan siirtyä tehoon. Moottorin teho on vääntömomentin ja käyntinopeuden tulo. Näin lauantai-iltana ei ole käsikirjoja ulottuvilla, joten en muista, millaisissa yksiköissä tuo käynti- eli pyörimisnopeus ilmoitetaan, mutta vääntö ainakin ilmoitetaan newtonmetreinä.

Teho on se, joka ilmaisee, miten tehokkaasti autoa voidaan liikuttaa. Yleensä ilmoitetaan vain suurin teho, mutta se on käytännön kannalta sittenkin vähemmän tärkeä. Suurin teho esiintyy huippukierroksilla, esim. 6000 r/min kohdalla. Tarkkailkaapa itsekukin ihan huviksenne, miten paljon tulee ajettua noilla kierroksilla! Omalta kohdaltani voin sanoa, että en aja koskaan omalla autollani huippukierroksilla. Työn puolesta noita kierroksia tulee käytetyksi vain suorituskykymittauksissa.

Käytännön kannalta merkittävämpää on, miten paljon moottorista on saatavissa jollakin normaalisti käytetyllä käyntinopeudella, esimerkiksi 2000 tai 3000 r/min. Usein käy niin, että jos huipputeho kuuden tuhannen kierroksen kohdalla on vaikkapa 81 kW (=110 hv), 3000 r/min kohdalla moottori pystyykin tuottamaan vain 35 kW. Jos käyttökierroksilla on tehoa reservissä enemmän, auto tuntuu pirteämmältä ja vaihtamistarve on pienempi.

Joskus näkee asiantuntemattomien toimittajien kehuvan jonkun auton moottorin laakeaa vääntömomenttikäyrää. Tällainen teksti osoittaa, että kirjoittaja ei ymmärrä, mistä hän kirjoittaa. Laakea muoto olisi hyvä tehokäyrässä, siis tehon pitäisi olla korkea jo mahdollisimman matalilla kierroksilla. Jotta tähän päästään, vääntökäyrän pitää olla jyrkästi laskeva. Kiihdytettäessä moottori on vain hetken suurimman tehon kierroksilla. Pian tuon rajan jälkeen on vaihdettava suuremmalle vaihteelle, ja tällöin moottorin kierrokset laskevat. Tässä vaiheessa auton kiihtyvyyden ratkaisee se, mitä moottorista lähtee noilla kierroksilla, ei huipputeho. Voimansiirron välitykset ovat kiihtyvyyden kannalta avainasemassa.

Tiuha vaihteiden porrastus auttaa pitämään moottorin aina sellaisilla kierroksilla, että tehoa on mahdollisimman paljon saatavissa. Melutaso ja kulutus vaativat kuitenkin pitempiä välityksiä, joten pitää tehdä kompromissi.

Huippunopeuden kannalta on tietenkin hyvä, että tehohuippu saadaan mahdollisimman korkeaksi. Ilmanvastuksen voittamiseen vaadittava teho nousee suhteessa nopeuden neliöön, joten suurin teho ratkaisee myös sen, miten kovaa auto pystyy kulkemaan. Toki välityssuhteilla tämäkin voidaan pilata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.