Kysymys:

Kysymykseni koskee ns. citymaasturia. Eli vain molempien etupyörien sutiessa neliveto kytkeytyy päälle(neliveto turha)? Luistoeston(tcs) ollessa päällä neliveto ei kytkeydy ollenkaan? Hyundai Tucson citarissa on lukittava voimansiirto, mitä sillä todella lukitaan? Millä systeemillä kyseisessä autossa on toteutettu neliveto? onko tulossa citymaastureiden vertailua/testiä lähiaikoina?

Tapio Ketonen:

Tucsonista minulla on perin huonot tiedot, mutta olen siinä uskossa, että takaveto kytkeytyy, jos takapyörät jäävät jälkeen etupyörien nopeudesta. Tähän riittää, jos vain toinen etupyörä sutii.

Tiettävästi takaveto kytkeytyy sähköisesti ohjatulla kytkimellä, ja erikseen napilla painamalla se voidaan kytkeä kiinteäksi.

Autoa kunnolla edes näkemättä on vaikea ottaa kantaa systeemin toimintaan, mutta periaatteessa järjestelmä vaikuttaa fiksulta. Neliveto on normaalissa ajossa turha ja kiinteänä siitä on vain haittaa. Joustoliikket ja kuopat saavat aikan, että etu ja takapyörien nopeus vaihtelee koko ajan hetkellisesti, välillä etupyörät pyörivät nopeammin, välillä takapyörät. Tästä syystä nelivetoihin on rakennettu pitkittäisiä tasauspyörästöjä, mutta jos taka- tai etuvedon vapauttava kytkin toimii nopeasti ja luotettavasti, se on vähintään yhtä hyvä ratkaisu.

Maasturitesti tulee ehkä jossakin välissä, mutta en osaa nyt sanoa, milloin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.