Kysymys:

Luin noita tyyppivikoja ja sain käsityksen että sinulla on ford mondeo?? olen harkinnut ostaa vm.1998 tai 2001 farkun automaattivaihteisena(vaimon pyynnöstä), haluisin kuullu puolueettoman kommentin kyseisestä autosta ja sen viosta. olen kuullut esim vetopäänsuojan ongelmista sekä ovien alareunojen ruostumisesta, onko ne vain yksilöllisia vikoja?

onko auto muuten luotettava ja edullinen pitää? vaikuttaako ajomäärä kriittisesti auton koneen/vaihteston kestoon jne.. auto tulee nuorelle perheelle, ja on niin iso sijoitus ettei viitsi ostaa sikaa säkissä.. voisinko saada vielä joitain hyviä vinkkejä mitä kannattaa katsoa autoa koeajettaessa? kiitos

Tapio Ketonen:

Mainitsemasi vuosimalli 1998 on aivan eri auto. Minun autoni on vuosimallia 2001, eli melkein nykymallin näköinen.

Kyllähän tuo on tuossa jo reilut pari vuotta ollut. Auto on vanhana ostettu, erään yleisteknisen aikakauslehden entinen testiauto, johon vaihdettiin 60 000 km kohdalla aivan uusi puolimoottori. Vanha kun purettiin valokuvaamista varten pieniksi paloiksi, eikä sitä enää ryhdyty kokoamaan. No, tämähän oli minun kannaltani ihan hyvä homma, paitsi että Stockmannin korjaamolla oli unohtunut aluksi yksi jakopään kotelon pultti irti, ja sieltä tuli öljyjä ulos. Pultin kiristämisen jälkeen kone on ollut ihan ok.

Oviin liittyy kaksikin tyyppivikaa. Ruosteongelmista on puhuttu paljon, ja tiettävästi Ford uusii tuhansia ovia näihin autoihin, koska alasaumat ovat kaikissa ruosteessa, myös minun autossani.

Toinen tyyppivika ilmeni jo Tuulilasin Kestotestin aikana, kuljettajan oven saranat kuluivat väljiksi. Omassani ne olivat kunnossa ostaessani auton, mutta nyt, kun mittarissa on vähän yli 90 000 km, kuskin ovi roikkuu jo selvästi. Saranat siis ovat alimittaiset.

Vetoakselien sisänivelissä eivät rasvat yleensä pysy. Ainoastaan Tikkurilan Stockmann Auto on aivan systemaattisesti ensimmäisessä huollossa avannut suojukset, puhdistanut saumakohdat ja laittanut niihin liimamassaa. Näissä autoissa rasvat ovat pysyneet paremmin. Omituista, ettei tuota ole osattu tehdä muualla eikä tehtaalla.

Takajarrut ovat myös ongelmalliset kuten yleensäkin takapyörien levyjarrut. Käytännössä ole todennut, että Mondeon takajarrut pitää purkaa ja puhdistaa kaksi kertaa vuodessa. Olen irrottanut jarrupalat, puhdistanut niiden reunat ja vastaavat pinnat jarruikeistä ja voidellut ne kevyesti kuparitahnalla. Jarrusylinterit olen painanut aivan sisään, männät pitää kiertää sisään kuusiokoloavaimella, koska käsijarrun automaattisäätö työntää männät ulos. Olen myös voidellut käsijarruvivun sisäänmenoakselin jarrusatulassa kuparitahna-aerosolilla. Ainakin se on näyttänyt auttavan vipua palautumaan kunnolla.

Syksyllä ilmaantui vielä yksi vika. Vanhoissa Mondeoissa ilmastoinnin lauhdutinkenno on osoittautunut kovin heikoksi, ja näemmä se on sitä tässäkin. Kun putsailin etujarruja, jostakin kuului outoa pihinää. Kun seuraavan kerran yritin käyttää ilmastointia, se ei toiminutkaan. Näemmä ilmastoinnin lauhdutin pitää uusia, ja saman tien menee tietenkin uusiksi myös kuivain, koska se on uusittava, jos systeemistä pääsevät kylmäaineet karkuun. Ilmeinen tyyppivika tämäkin.

Muuten Mondeo kestänee oikein hyvin, 1,8-litrainen moottori on mielestäni erinomainen, kulutus on pieni ja silti puhtia riittää. En osaa sanoa, missä vaiheessa se kestävyys alkaisi loppua, mutta eivätköhän nuo nyt ainakin yli 300 000 km mene suuremmitta ongelmitta. Huoltoa auto tietenkin tarvitsee aina, eikä Mondeo ole poikkeus.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.