Kysymys:

Kerropa,hölömölle uuden auton ostaneelle että miten sitä manuaalista ilmastointia oikein tulisi käyttää, että välttää nuhan/muut oireet? Itse olen omassa 307 Hdi:ssä suunnannut yleensä ilman tuulilasille ja olen huomannut joskus illalla kurkkukipua. Kuullut olen "kauhutarinoita" ilmastoinnin väärinkäytön aiheuttamista flunssaisista sairaslomistakin. Kyseessähän on loistava ja nopeasti yleistyvä varuste, joten pienet yleisohjeet saattaisivat olla paikallaan.

Tapio Ketonen:

Niin manuaalisen kuin automaattisenkin ilmastoinnin käytössä pahin virhe on se, että ilma säädetään liian kylmäksi. Aluksi tietenkin jääkylmä puhallus tuntuu hyvältä, mutta se todellakin saa aikaan vähintäänkin nuhaa tai jopa oikean flunssan.

Automaatti-ilmastoinnissa lämmön säätö on helppoa, se käy yleensä asteen tarkkuudella. Lähtökohta on, että vain harvoin kannattaa koneelta pyytää alle 22 asteen lämpöä. Mitä lämpimämpää ulkoilma on, sitä enemmän se voi sisältää kosteutta. Kun sitten ilmaa jäähdytetään, sen suhteellinen kosteus laskee. Kostea ilma taas johtaa lämpöä paremmin kuin kuiva, joten se alkaa tuntua kylmältä. Veto eli ilman virtaaminen tehostaa tätä. Pahimmillaan saadaan kuuman ulkoilman suhteellinen kosteus jäähdytyksen yhteydessä nostetuksi jopa lähelle sataa prosenttia, siis syksyisen sadesumukelin kaltaiseksi.

Manuaalisen ilmastoinnin säätäminen on hieman hankalampaa mutta onnistuu sekin. Ei muuta kuin lämpöä päälle lämmityslaitteesta ja tällä keinolla lämpötila sopivaksi. Lämpötila saattaa vaihdella nopeuden mukaan, mutta maantiellä se vakiintuu hyvin nopeasti. Itse pidän manuaalia jopa kätevämpänä kuin automaattia, olosuhteet on helpompi säätää mieleisikseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.