Kysymys:

Jouni Laukkasen Esko-ongelmaan. Luultavasti kolisee alatukivarren takapusla tai "hela" kuten on kait tarvikenimenä. Jos lisäksi vetelee kiihdytyksessä toiseen suuntaan ja moottorijarrutuksessa toiseen (eri-) suuntaan, niin se on etupusla (hela), tietenkin voi olla molemmatkin.

Takimmainen voi lähtä "läskeineen" irti, eli kumi irtoaa kupista kokonaan, varsinkin jos vetää paljon kärryä isolla aisapainolla, eli keula on keveänä. Alapallo ja raidetangon pää ei niin herkästi kolise jos ei ole ihan lopussa, yleensä huomauttavat katsastuksessa ennen "loppua". Koliseehan ne kuluneet "koiranluutkin", mutta nehän oli vaihdettu.

Tapio Ketonen:

Kiitoksia Joxalle aika hyvästä vinkistä! Puslien eli helojen kuntoa voi kokeilla heiluttelemalla tukivartta vaikkapa rengasraudan avulla. Käytännössä eli ajon aikana esiintyvät voimat ovat aika suuria, joten pelkkä käsin kokeileminen ei välttämättä riitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.