Kysymys:

Tuohon Sepon kysymykseen: "Luin noita tyyppivikoja ja sain käsityksen että sinulla on ford mondeo?? ..."

Ketonen antoi ihan hyvää tietoa, mutta 90-luvun Mondeot poikkeaa hieman tämän vuosituhannen malleista. Saranat kestää, vetonivelien rakenne erilainen eli sovitepala kumin ja nivelen välissä eli kumeissa ei ole vahvennoksia kolojen kohdalla, lisäksi 1.8:a saa myös rumpujarruilla jotka toimii levyjä paremmin, ja niissä ei ole tuota kuuluisaa "kittivikaa" ovissa ja takaluukussa. Minä en tiedä missä vuosimallissa mikäkin on muuttunut, mutta 90-luvulla oli "toisin". Ne on kylläkin Zetecin koneella, paitsi V6 voi olla Duratec, nukyäänhän ne on kaikki niitä.

Tapio Ketonen:

No se minun 2001-mallinen Mondeoni on vissiin sitten tehty 90-luvulla. Ainakin sieltä tulevat rasvat nivelistä ulos, ja mielestäni siellä ei ole erillisiä paloja välissä. Nimenomaan ovisaranat EIVÄT kestä, sen olen todennut aika monesta autosta.

Se ovien peltisaumojen "kittivika" nimenomaan koskee nykyistä korimallia eli vuoden 2001 alussa markkinoille tullutta. Asiassa lienee menossa aika isokin takuukorjausoperaatio.

Tuo rumpujarruilla saaminen on mielenkiintoinen ja uusi tieto, tästä ei maahantuoja ole kertonut. Kyselen asiaa heti, kunhan tässä tulee vähänkin aikaa tehdä muuta kuin juuri nyt päälle kaatuvia hommia.

Zetec- ja Duratec-moottoreilla on ainakin 1,8- ja kaksilitraisina sellainen ero, että Zetecin jakopää on hammashihnakäyttöinen, Duratecissa on jakopäässä ketju. Mutta esimerkiksi 1,4-litraisessa Fiestassa havaitsin, että vaikka koneen päällä olevassa muovissa luki Duratec, niin muovikannen alla venttiilikopassa oli teksti Zetec. Eräänlaista "Badge engineeringia" tämäkin!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.