Kysymys:

Uutta autoa ostamassa ja tuli niin isänmaallinen olo että täytyy saada tietää mikä automerkki on suomalaisin. Pois suljettu Uudenkaupungin erikoisautot. Siis missä tavallisessa automerkissä on eniten suomalaisia osia ja työtä?

Tapio Ketonen:

Eipä noissa missään ihmeemmin ole suomalaisia osia. Tarkkaa selvitystä suomalaisista osista ei ole käytettävissä, mutta Suomessa ei ole yhtään ns. ensi portaan osatoimittajaa, joka toimittaisi suurille valmistajille näiden nykyisin kaipaamia suurempia osakokonaisuuksia.

Joitakin pieniä osia toki tehdään Suomessakin, esimerkiksi Saabin V6 dieselmallien jäähdytysjärjestelmän metallisia putkiosia. Niiden merkitys koko auton arvosta on perin vähäinen. Tällaisia ovat myös VTI Hamlinin valmistamat ESP-järjestelmissä käytettävät kiertymisanturit.

Suomalaiseksi osuudeksi jäävät lähinnä autovero ja myyntiverkostolle jäävä kate. Niinpä suomalaisin on se auto, jonka maahantuojayhtiö on suomalainen ja jonka myyntikate on korkein. Tällaisesta ainakin pitäisi jäädä eniten rahaa Suomeen, koska voittoja ei viedä ulkomaiselle omistajalle. Mutta toki myös tehottomasti toimiva ulkomaalaisomistuksessa oleva maahantuoja saattaa jättää vielä enemmän rahaa Suomeen.

Suomalaisessa omistuksessa olevien maahantuojien tuomat automerkit ovat Citroën, Ferrari, Jeep, Hyundai, Lamborghini, Maserati, Maybach, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Peugeot, Porsche, Seat, Skoda, Smart, Suzuki ja Volkswagen

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.