Kysymys:

En tiedä onko tämä mikään vika, mutta varoituksena muille: auto 15000 km ajettu Mondeo ja jarrulevyt kierot joka nurkassa. Syy: käytetty tarvikealuvanteita ja joitakin h****tin prikkoja ei ole otettu pois. Fordin omissa aluissa on urat näitä prikkoja varten....

Eipä tiennyt tai ainakaan kertonut rengaskauppias tällaista pikkuseikkaa. Eikä tällaisesta ole mainintaa ohjekirjassakaan. Uudet levyt noin 100 eur/kpl.

Tapio Ketonen:

Tuo on vanha tuttu homma. Fordeissa jarrulevyt tai -rummut ovat kiinni navassa yhdellä kupupäisellä ruuvilla, olen nähnyt myös pyöränpulttien juurissa olevia lukitusprikkoja. Fordin omissa vanteissa on sitä ruuvia varten kolot pultinreikien väleissä, mutta tarvikevanteissa pohjaosa on suora. Ilmeisesti myös sitä prikkaa varten on pieni syvennys pultinreiän ympärillä.

Jarrulevyjen kiinnitysruuvit tai tuo prikka eivät ole välttämättömiä, kyllä jarrulevy pysyy paikoillaan vanteen ja navan välissä ilmankin niitä. Ainoastaan pyöriä asennettaessa kiinnitys helpottaa, levy pysyy oikeassa asennossa.

Näkisin, että syntyneestä vauriosta on vastuussa se, joka on nuo väärän tyyppiset vanteet autoon asentanut. Asentajan olisi pitänyt tietää tuo Fordeihin liittyvä pikku jippo. Ei silti, periaatteessa aina pyöriä asennettaessa pitäisi tarkastaa, että vanteen ja pyörännavan kiinnityskohtien välissä ei ole kuraa tai muutakaan sinne sopimatonta.

Käyttöhjekirjaan tuollainen asia ei kuulu, kyllä ohjekirjan laatija voi mielestäni lähteä siitä, että autossa käytetään ainoastaan siihen sopivia osia. Muutenhan ohjekirjaan pitäisi kirjoittaa vaikkapa että autoon ei saa asentaa pakoputkea, josta kaasut eivät pääse kulkemaan läpi!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.