Kysymys:

Kerroit joku aika sitten takana olevista levyjarruista ja niiden soveltuvuudesta Suomeen. Joku sitten kyseenalaisti sinun kommenttisi "lääkkeiden unohtamisella" :)

Kyllä näin te-miehenä ja eilen vesisateessa jarruremonttia tehneenä voin yhtyä Tapsan kommenttiin täysin. Kyllähän levyjarrut toimii Suomessa, jos seuraavat asiat ovat kunnossa:
1. Jarrut on suunniteltu/valmistettu japanilaiseen automalliin. Tuppaa no. nämä ongelmat olemaan euromerkeillä jostain syystä Ford, Rellu(jäätyminen) ym.?
2.Autolla ei ole ikää yli 5 vuotta, eli paikat eivät ole vielä kovin syöpyneet ja on siten mahdollista saada ne liikkumaan.
3.Sinulla on rahaa tietättää jarruremontti ulkopuolisella(vaihdattaa siis levyt ym.) säännöllisesti.
4. Teet/tietätät jarruhuollon kaksi kertaa vuodessa no. takajarruille.

Perustan em. siihen, että yhteenkään japsiautooni joiden ikä on ollut +10v en joutunut takarumpuja aukaisemaan kertaakaan. Mutta kun takalevyjarrullisen auton vaihdoin, niin ehkä sellainen 6 tuntia on mennyt kuluneena vuotena jarruremontteihin... Se muutettuna rahaksi korjaamolla olisi aika paljon.

Miten muuten on, että vaatiiko abs, esp ja luistonesto toimiakseen ehdottomasti levyt joka kulmaan? Eli tulevaisuussa meillä Suomessa on tiedossa paljon jarruremontteja ja rahan menoa kun abs:kin on pakollinen uusissa malleissa?

Tapio Ketonen:

ABS ym. eivät vaadi levyjarruja, niitä on myös rumpujarrullisissa autoissa. Levyjarrut ovat hyvät nimenomaan kovassa käytössä puhtailla asfalttiteillä. Saksan markkinat ratkaisevat pitkälle sen, millaisia jarruja Eurooppaan myytäviin autoihin laitetaan.

Paluu rumpujarruihin ei siis ole näköpiirissä. Ja onhan levyjarruilla edelleen jonkinlainen mainosarvo ainakin käytännön tekniikasta mitään tietämättömän markkinointiväen keskuudessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.