Kysymys:

Naisihminen ihmettelee Opel Astra -99 jarruja. Melkoisen kova rahina kuuluu kevyestikin jarrutettaessa, ei muuten. Onko kyse nyt vaan liasta rummussa vai jostain vakavammasta? Jarrut pitää hyvin ja paloista on pinta tarkastettu siinä 20 tkm sitten (elokuussa). Kilometrejä takana 140 000.

Toinen asia: onkohan kukaan kysellyt sinulta bitumin poistosta? Ko. kulkupelin kyljistä se ei lähtenyt liuotin+harjapesu+muut herkut yhdistelmällä, vaikka vaikutusaika oli kyllin pitkä. Ikävää.

Ja kiitokset hyvästä palstasta!

Tapio Ketonen:

Se rahina lienee peräisin jarrulevyjen ruosteisesta pinnasta. Levyt ja palat siivoutuisivat, jos jarrutukset olisivat kovempia, mutta eihän Suomessa päästä tekemään täysjarrutuksia 150 km/h nopeudesta. Jarrut pitäisi siis vain puhdistaa aivan erikseen.

Voi myös olla niin, että jarruissa on likaa, esimerkiksi hiekkajyväsiä tms., joka saa tuon äänen aikaan. Se selviää jarruja putsatessa.

Lienet kokeillut puhdistusta huoltoaseman harjapesukoneella? Bitumi ei lähde sillä keinolla. Ainoa konsti on ottaa riittävän ärhäkkää (=ei luontoystävällistä!) liuotinainetta trasselitukkoon ja hangata sillä bitumit irti. Kun sitten bituminjäänteet on saatu pois, auto pitää vielä pestä aivan erikseen.

Ongelmasi perussyy lienee se, että autosi maalipinnassa on huono vahaus. Huoltoasemien pesukoneiden ns. kuumavahalla ei ole mitään virkaa, siihen uhratut rahat menevät täysin hukkaan. Auto pitää vahata muutaman kerran vuodessa käsin ja aivan oikealla vahalla, sellaisella puolikiinteällä.

Ennen vahaamista auto on pestävä kunnolla. Vaha irrottaa maalipinnasta siihen iskostuneen lian, ja tämä irrotus tapahtuu siinä vaiheessa, kun vahaa hierretään pintaan. Samalla pinnan huokosiin tunkeutuu vahaa, joka estää likaa tarttumasta lujasti kiinni. Vahassa on mukana liuotinainetta, joten se puhdistaa pinnan hyvin. Rättiä vain pitää vaihtaa koko ajan, ettei maalia hierota likaisella kankaalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.