Kysymys:

Olen lukenut Giga Power-laitteesta jonka pitäisi alentaa polttoaineen kulutusta. Onko teillä kokemusta ja testejä kyseisestä laitteesta?

Tapio Ketonen:

Kokemuksia ei ole, emmekä aio niitä hankkiakaan, ennen kuin joku ensiksi selittää uskottavasti, mihin näiden vehkeiden ns. teho perustuu. Olen jo vuosia sitten keskustellut ko. tuotenimen takana olevan diplomi-insinööri Martti Puhakan kanssa, ja hän osaa kyllä selittää asiat hyvin viisaan tuntuisesti. Jutuissa vilisivät Nobel-palkinnot ja GM:n hallussa olevat patentit. Silti varsinaiset tieteelliset perustelut sille, miten magneetin laittaminen polttonesteputken ympärille voisi vähentää kulutusta, ovat jääneet saamatta. Tietoa näistä perusteista ei ole edes Suomen parhailla autotekniikan asiantuntijoilla, joten uskallan väittää, ettei sitä ole olemassakaan.

Näitä laitteita on testattu eri tavoin. Markkinoijat toimittavat kaikenlaisten epämääräisten "tutkimuslaitosten" testituloksia, jotka vahvistavat suorastaan uskomattomia vähennyksiä kulutuksessa. Itse asiassa autonvalmistajat olisivat näiden tulosten mukaan uskomattomiä typeryksiä, koska vain muutaman sentin arvoisen magneetin avulla päästäisiin jopa 20 % kulutussäästöihin. Kuitenkin tämän hyvän keinon asemesta tehtaat käyttävät miljoonia saavuttaakseen parin-kolmen prosentin säästöjä!

Uskottaviakin tutkimustuloksia on toki olemassa. Joskus 90-luvulla Tekniikan Maailma testautti VTT:llä joukon erilaisia ihmelaitteita. Tulos oli odotettu: mittaustarkkuuden puitteissa niiden ei havaittu säästävän yhtään mitään. Samaan tulokseen on päätynyt myös USA:n ympäristönsuojeluvirasto EPA.

Käyttäjien saamat hyvät säästötulokset ovat varmaan oikeita, mutta ansio niihin tuskin on laitteissa. Kun kuljettajaa pyydetään tarkkailemaan autonsa kulutusta, tämä samalla yleensä myös muuttaa ajotapaansa - vaistomaisesti, asiaa edes tiedostamatta. Ajotavalla saadaan helposti huimia säästöjä aikaan. Kun vielä asennusohjeissa painotetaan auton huoltamista samalla kertaa, säästölle löytyy toinenkin tekijä.

Aivan samaan tapaan magneettien on väitetty tuottavan omakotitalojen öljylämmityksissä. Mutta kun sielläkin asennusohjeisiin on kulunut pannun nuohoaminen ja polttimen huoltaminen, niin säästö onkin saatu aikaan näillä "oheistoimilla", eikä millään magnetismilla.

Osoitteessa www.gigapower.org ei ainakaan tällä hetkellä kaupata Fuel Max ja Super Fuel Max -nimisiä laitteita kuten esimerkiksi vielä aiemmin viime vuonna. Syy tähän löytynee seuraavasta linkistä, jonka teksti valitettavasti on englanninkielinen:

FTC Fuel Max ja Super Fuel Max -laitteiden
markkinoinnista

USA:n liittovaltion kauppakomissio eli Federal Trade Commission, FTC, on taistellut jo pitkään näiden magneettilaitteiden markkinointia vastaan. Likimain samat laitteet kuitenkin ponnahtavat markkinointikieltojen ja uhkasakkojen jälkeen uudella nimellä, ja prosessi pyörähtää taas uudelleen käyntiin, mutta sen aikana ennätetään jälleen myydä laitteita hyväuskoisille miljoonilla dollareilla.

FTC on lähettänyt ihmelaitteita netissä markkinoiville yrityksille paimenkirjeen, jonka voit lukea tästä.

Seuraavassa pari muuta aiheeseen liittyvää linkkiä:
FTC:n muistio Fuel Max -laitteesta
FTC, yleistä polttoainetta säästävistä ihmelaitteista
Testiraportteja USA:n liittovaltion
ympäristönsuojeluviraston EPA:n testaamista laitteista

Lopuksi vielä USA:n Illinoisin osavaltion pohjoisen piirioikeuden itäisen jaoston tuomarin William J. Hibblerin allekirjoittama oikeuden päätös. Siinä liiketoiminnan takana olleita kielletään myymästä tai markkinoimasta Fuel Max, Super Fuel Max tai muun nimisiä polttoaineen säästöä tarjoavia lisälaitteita. Samalla vastaajille asetettiin ehdollinen liiketoimintakielto, uuden liiketoiminnan aloittaminen edellyttää FTC:lle tehtävää etukäteisselvitystä:

UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE NORTHERN DISTRICT OF ILLINOIS
EASTERN DIVISION
Case No. 04C 690
Judge William J. Hibbler
Magistrate Judge Ian H. Levin
STIPULATED PRELIMINARY INJUNCTION ORDER
AS TO DEFENDANTS INTERNATIONAL RESEARCH AND
DEVELOPMENT CORPORATION OF NEVADA AND ANTHONY RENDA

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.