Kysymys:

Kerropa, nykyautoissa kun on elektroniikkaa vaikka muille jakaa. Kuinka tapahtuu avustavan ja avustettavan autonakun oikeaoppinen käynnistäminen apukäynnityskaapeleilla ja kuinka kytkentä kuuluu purkaa käynnistyksen jälkeen. Kun
jotkut ihmiset puhuvat latauspiirin rikkoutumisesta avustavassa autossa mikäli tätä pidetään toimenpiteen ajan käynnissä.

Tapio Ketonen:

Kyllähän siinä starttaamisessa tietenkin on se riski, että laturi ylikuormittuu, kun autettavaa startataan auttajan koneen käydessä. Akun napajännite putoaa niin alas, että laturista otetaan virtaa täysillä. Tämä tapahtuu etenkin silloin, jos akku on tyhjä ja käynnistystä yritetään aivan heti kaapelien kytkennän jälkeen.

Aika turvallinen tapa auttaa käynnistyksessä on tietenkin se, että ensiksi kytketään auttaja ja autettava yhteen - ensin plusnavat yhteen, sitten auttajan miinusnavasta autettavan moottoriin, ei akkuun! Sitten auttajan annetaan käydä hyvän aikaa, vaikkapa vielä hieman reippaammilla kuin tyhjäkäynnin kierroksilla. Kahvit ennättää tässä vaiheessa hyvin juoda.

Kun sitten arvellaan, että akku on saanut riittävästi sähköä sisäänsä, auttajan kone sammutetaan, mutta kaapelit jätetään kiinni. Sitten käynnistetään autettava. Sähkö todennäköisesti riittää, koska autettavan akkukaan ei enää ole tyhjänä imemäsä kaikkea virtaa itseensä. Toki pitää osata arvioida tilanne oikein. Jos starttaaminen menee turhaksi sahaamiseksi, ei kun piuhat irti, auttaja taas käyntiin ja lisää latausta.

Kun eli jos autettava on saatu käyntiin, niin sitten vain kaapelit irti, ensiksi miinuskaapeli sieltä moottorista, sitten loput.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.