Kysymys:

Miksi lämmitettävä tuulilasi ei ole yleistynyt? Ideahan on hieno ja edistää turvallisuutta.

Mistä johtuu suhahdus polttoainesäiliön korkkia avatessa? Eikö jonkunlaisella säiliön tuuletuksella "ongelma" poistuisi? Vaikeuttaako alipaine polttoaineen siirtymistä säiliöstä eteenpäin?

Tapio Ketonen:

Aika teoreettista tuo turvallisuuden edistäminen. Useimmissa autoissa lasille tulee riittävästi lämmintä ilmaa, jotta lasi pysyy kuivana ja huurteettomana. Lämmitys tietenkin nopeuttaa ja helpottaa lasin puhdistusta, jos pintaan on jäätynyt teräsjään tapaista kovaa jäätä esimerkiksi alijäähtyneen veden satamisen jälkeen. Haittana lämmitettävässä lasissa ovat hinnan lisäksi vastuslangat, jotka hieman häiritsevät näkymiä. Mutta ei siinä mitään, ihan mukava keksintö. Valitettavasti sitä ei juuri taideta tarjota muihin kuin Fordeihin.

Polttonestesäiliöön halutaan järjestää pieni alipaine, jotta hiilivetyjen haihtuma pysyisi säädetyissä rajoissa. Bensahöyryt imetään moottoriin, säiliön tuuletus on järjestetty aktiivihiilisuodattimen kautta. Asia siis ei ole ongelma.

Jos alipaine nousee liian suureksi, se tietenkin voi haitata bensan saantia. Yleensä kuitenkin bensapumppu on niin tehokas, että ongelmia tulee muuta kautta, kuten viime talvena ajamassamme Peugeot 307:ssä, jossa alipaine rikkoi bensiinisäiliön kannen ja lorautti ämpärillisen bensaa Kehä ykköselle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.