Kysymys:

Miksi nykyiset autoissa käytettävät H-7 polttimot ovat niin lyhytikäisiä. Ovat jo pieni turvallisuusriski, tien päällä on huomattavasti enemmän ns. yksisilmäisiä kuin muutama vuosi sitten ?

Tapio Ketonen:

Kiinnitimme H7-polttimoiden heikkoon kestoon huomiota mm. taannoisessa testissämme. H7 on todella lyhytikäinen. Tämä tietenkin johtunee siitä, että hehkulanka hehkuu kirkkaampana eli kuumempana. Valoteho on parempi kuin esimerkiksi saman tehoisissa H1- tai H3-polttimoissa.

Tuosta turvallisuusriskistä nyt en oikein osaa sanoa, mutta yksisilmäisyys johtuu aika pitkälle siitä, että useimmissa uusissa automalleissa polttimon vaihtaminen kotikonstein on tehty hankalaksi, joskus jopa käytännössä mahdottomaksi. Joissakin maissa auton pakollisiin varusteisiin kuuluu varapolttimosarja. Se on tehty käytännössä turhaksi hankalalla polttimonvaihdolla.

Kävin viime keväänä Philipsin xenonpolttimoita valmistavaa tehtaassa. Siellä kahvipuheissa kävi ilmi, että ECE:n valoasioita pohtivassa työryhmässä on havaittu sama asia. Valmisteilla on säännös, jonka mukaan auton ajovalopolttimot pitää pystyä vaihtamaan tien päällä ja auton varusteisiin kuuluvilla työvälineillä - käytännössä siis paljain sormin. Saa sitten nähdä, koska tuo säännös saadaan aikaan. Hidasta hommaa noiden E-sääntöjen uudistaminen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.