Kysymys:

Auto on MB w124 200d jossa moniurahihna valittaa, ääni on melkoinen ärsyttävä kitinä ja sen syytä en ole saanut selville. Luulin aluksi että hihna luistaa vaikka se on kireällä(automaattikiristys) ja kokeilin kitka-sprayta, jonka jälkeen ääni tuplaantui. Pesin remmin huolella, laturia pyöritin porakoneella, puhdistin ja rasvasin kiristimen, tarkistin tehostimen ja vesipumpun, ei vikaa. Remmi kiinni ja ääni palasi alkuperäisenä, putkenpätkä korvaan ja äänen lähde tuntuisi tulevan kiristimeltä mutta kun se on täysin ehjä. Myöskään hihnassa ei ole kulumia,halkeamia tms. edes taitettessa.

Eli kysymys kuuluu voiko hihna kulua jotenkin sillain ettei sitä paljain silmin huomaa mutta se alkaa pitämään ääntä? Uutta hihnaa en ole vielä kokeillut koska en löytänyt vikaa vanhastakaan, vaikkei tuo suuri investointi olekkaan.

Tapio Ketonen:

Enpä osaa antaa tuohon pitävää selitystä. Yksi arvaus voisi olla, että hihna on kulunut siten, että ne hihnapyörien pienet urat tai paremminkin niiden harjat ottavat hihnan urien pohjiin, eivät enää niihin sivuihin. Moniurahihnahan on kuin monta pientä kiilahihnaa vierekkäin.

Kiilahihna vetää nimenomaan sillä kitkalla, joka vallitsee niiden vinojen pintojen välillä. Jos tavallinen hihna kuluu niin paljon, että hihna ottaa kiinni hihnapyörän pohjaan, kitka ei enää riitä voiman siirtämiseen ja hihna alkaa luistaa. Aivan sama tilanne on moniurahihnassa, jos hihnan urien harjat ovat kuluneet liikaa.

Kyllä minä kokeilisin sitä hihnan uusimista, kulutustavaraahan se on. Vasta jos ääni ei sillä keinolla häviä, pitäisi ryhtyä etsimään syytä muualta. Sen lähteen selvittäminen on vaikeaa, koska ääni etenee joskus erikoisella tavalla. Ei se putkikikkakaan ole aina luotettava.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.