Kysymys:

Volkswagen Polo 1,4 variant vm -00 ajettu 87000 km. Moottori alkoi nakuttaa, todettu mäntien teflon-pinnoitteen kulumiseksi. Moottoriremppa edessä, onko kuluttaja vastuussa vai valmistaja, mikä neuvoksi?

Tapio Ketonen:

Siis tarkoittanet, että moottori alkoi pitää kalkattavaa ääntä, nakutus on ihan oma ilmiönsä, joka aiheutuu polttonesteen ennenaikaisesta syttymisestä, ns. hehkusytytyksestä. Äänen syyn toteamistapa sinänsä hieman ihmetyttää, onko joku ottanut moottorista männät irti ja tutkinut ne? Vai onko joku vain heittänyt arvauksen?

Auto on jo viitisen vuotta vanha ja ajomääräkin on kohtalainen. Tuossa vaiheessa alkaa jo aivan normaali kuluminenkin vaikuttaa. En ole kuitenkaan vakuuttunut, että moottori välttämättä vielä tarvitsisi mitään remonttia, jos se ei kuluta öljyä.

Kalkatus lienee ongelma lähinnä kylmänä, jolloin mäntien helmat pääsevät kalahtamaan äänekkäämmin sylinterin seinämään. Kuumana välys yleensä pienenee.

Moottoria ei pienen kalkatuksen takia kannata ryhtyä korjaamaan, jos se muuten toimii kunnolla. Äänestä ei yleensä ole mitään käytännön haittaa. Korjaus mitä ilmeisimmin menisi kokonaan omistajan piikkiin. En usko, että valmistaja katsoo aiheelliseksi osallistua korjaukseen millään tavalla enää noin monen vuoden käytön jälkeen.

Ainakin itse jatkaisin ajamista, vaikka kone kalkattaakin. Jos mäntiä ryhdytään uusimaan, kyseessä on kohtuuttoman kallis remontti. Itse tekisin sen vasta pakon edessä. Tällöin vaihtomoottori voisi tulla edullisemmaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.