Kysymys:

Auton vaihto olisi paikallaan ja silmääni osui Mercedes-Benz 190 E vm.85 w124(2.0 bensa). Autolla on ajettu 370tkm ja se on manuaalivaihteinen. Tuulilasi on valinnut kyseisen mallin vuoden autoksi v.85 ja olen muutenkin tietoja etsiessä saanut sellaisen vaikutelman, että kyseinen mersu on laadultaan hyvä vielä tänäkin päivänä.

Pyytäisinkin että valaisisit tietämätöntä tämän auton suhteen ja ovatko käsitykseni auton laadusta täysin vääristyneitä? Onko näissä esiintynyt jotain yleisiä tyyppivikoja?

Tapio Ketonen:

Nyt olet kyllä sotkenut asioita. Jos kyseinen auto on mallia 190E, se kuuluu mallisarjaan W201, eli kyseessä on ns. pikku-Mersu. Jos taas auto on sarjaa W124, sen mallimerkinnän pitäisi olla 200E.

No, oli kyseessä kumpi malli tahansa, niin kyllähän auto sinänsä on hyvä. Olen vahvasti sitä mieltä, että W124 on ollut paras tähän mennessä valmistettu automalli. Siitä ei Mersu ole kehittynyt kuin huonompaan suuntaan, ainakin jos otetaan kestävyys ja toimintavarmuus huomioon.

124 kehitettiin 201:n pohjalta, uudet rakenteet esimerkiksi alustassa otettiin ensiksi käyttöön pikkumallissa. Tekniikka on hyvin pitkälle samaa kummassakin, vain kokoero on selvä. Pikku-Mersu on sisältä ahtaampi kuin Lada, isommassa on reilut tilat. Mutta tilat eivät varmaan ole ongelma.

Ongelma on se, että laskutoimitus 2005-1985 antaa tulokseksi 20 vuotta. Se on jo niin huima ikä autolle, että oli se sitten ollut uutena miten hyvä tahansa, tämän hetken kunto on suuri arvoitus. Tyyppivioista on tuossa iässä enää turha puhua. Kilometrimäärä voi pitää paikkansa tai sitten ei, mutta tekniikassakin voi olla jo aikamoisia miinoja piilossa.

Oleellisin kysymys kuitenkin on korin kunto. Ruostetta autossa jo varmasti on, mutta miten pitkälle ruostuminen on edennyt, ja millaisia korjauksia autoon on tehty, ovat ne tärkeimmät asiat, jotka pitää selvittää. Jos koria on paikkailtu tavallisimmalla tavalla eli kiinnitetty ruostekohdan päälle räkimällä hitsaten palanen peltiä jopa osien välisten saumojen yli, silloin auto on tuhoon tuomittu. Uskallan melkein näkemättä lyödä vetoa, että tällöin myös vanhat ruosteet on jätetty alle muhimaan, eikä korjattua kohtaa muutenkaan ole käsitelty ruosteenestoaineella.

Ruostevauriot voidaan korjata myös asiallisesti, silloin ruostunut kohta on leikattu pois ja paikka hitsattu ehjään peltiin jättämättä peltejä kaksinkerroin.Jos vielä paikka on suojattu kunnolla sekä sisä- että ulkopuolelta, silloin korjattu kohta pysyy kunnossa pitkään.

Jos olet autoasioissa tietämätön etkä ole tottunut tai innostunut korjailija eikä sinulla ole mahdollisuuksia ruostevaurioiden korjaamiseen, harkitse tuon ikäisen auton ostamista tosi tarkkaan! Ei autoa kannata ostaa vain siksi, että sen keulalla sattuu olemaan tähti. Hommaa ainakin mukaasi Mersut hyvin tunteva kaveri, joka osaa pitää päänsä kylmänä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.