Kysymys:

Olisin kysynyt, että mistä mahtaa johtua voimansiirrosta matkustamoon selkeästi kantautuva ujellus? Pahiten ujellus häiritsee ajaessani n. 55-65 km/h nopeudella tasakaasulla. Kun kiihdytän nopeutta ujellus häviää, mutta tasaisella nopeudella se alkaa kuuluumaan. Ujellus kuuluu tuolla kyseisellä nopeusalueella kolmos-, nelos-, ja viitosvaihteella. Myös kakkosvaihde ujeltelee tasakaasulla n. 15-20 km/h:n nopeudella. Lisäksi ujelluksen voimakkuus on sidonnainen voimansiirron lämpötilaan, kylmänä ujellus kuuluu voimakkaampana.

Merkkiliike yritti jo kerran korjata vaihteistoa vaihtamalla vaihteistoon kaikki laakerit, mutta se ei auttanut. Voimansiirto ujeltelee edelleen samalla tavalla kuin ennen korjausta. Nyt merkkiliike/maahantuoja väittää ettei autossa ole mitään vikaa mitä voisi korjata, vaan kyseessä on auton ominaisuus joka johtuu "voimansiirron hammaskosketuskulmista".

Ihmetyttää kovin, että mahtavatko kaikki vuoden 2003 malliset Toyota Corollat ujellella? Olen asian tiimoilta haastatellut kyseisellä autolla ajavia, ja kukaan ei ollut omastaan kuullut moisia ujelluksia. Lisäksi soitin eräälle tutulle autolehden toimittajalle, joka väitti myös ettei näin uuden auton voimansiirrosta pitäisi kuulua kuvailemiani ääniä. Autolla on ajettu nyt n. 32 tkm.

Tapio Ketonen:

Ei sen Corollan pitäisi ulvoa, ei ainakaan maahantuoja ole kertonut, että auton pitäisi ulvoa!

Ehdotapa niille, että vaihtavat koko vaihteiston, jos se ääni kerran johtuu niistä hammaskosketuskulmista. Eihän se silloin laakereita vaihtamalla lopu. Vaihteistossa tai vetopyörästössä on jotakin perustavan laatuista vikaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.