Kysymys:

Milloinkahan saan jostain autolehdestä lukea oikein tiedon volkswagenien (konserninkin?)istuinlämmityksen tehosta? Niissä kun poikkeuksetta mainitaan lämmitystehon 5-portaisuus ja vielä yleensä epäkohtana! Kyseessähän on PORTAATTOMASTI aseteltava termostaatti jonka asteikko on numeroitu 0...5. Yhtä hyvin voisin väittää portaita olevan vaikka 100. Todellisuudessa vastuksessa on vain yksi teho, joka on sitten päällä tai pois termostaatin ohjaamana. Tämän voisi ilman sähkötekniikan tuntemustakin todeta kuuntelemalla termostaatin naksahduksia käänneltäessä säätöpyörää. Ja sitten vielä tämä onneton bensiinin suorasuihkutus josta sekä TL että TM ovat vouhkanneet siitä lähtien kun epäsuorat bensaruiskut joskus -70 luvulla alkoivat tulla käyttöön. Nythän on jo oikeastikin bensiinin suoraruiskuja, joten joskus teksti alkaa olla ihan oikeassakin ja ehkäpä arvon autoinsinöörit vielä oppivat oikeat termit (lauhdutin ja jäähdytin käsitteiden oikean käytön toivosta olen jo luopunut. Em. lehtiä olen lukenut ja tilannut kymmenet vuodet - miksiköhän? Jos ne seikat joita en pysty itse päättelemään tai tarkistamaan, esim. rengastestit ovat kyseisellä ammattitaidolla tehtyjä niin ei hyvältä tunnu. Nuo äsken mainitut virheet ovat vain yksiä usein esiintyviä esimerkiksi. Vastaavia löytyy joka numerosta lukuisia hiemankin tekniikkaan perehtyneen henkilön lukemana

Tapio Ketonen:

Joo-o, olipas vuodatus, jossa oli "asiantuntemusta" ehkä siteeksi!

Portaatonhan se VW-konsernin peffagrilli on, ei siinä mitään. Enpä nyt muista tuota epäkohtana mainitun, etenkin koska emme ole käsitelleet ko. vempeleen korjaamisesta aiheutuvia kuluja. Kaverilla hajosi Audista, eikä muuten ollut halpaa!

Bensiinin suorasuihkutus on ainakin meille hyvin tuttu käsite, eikä sitä missään vaiheessa ole sekoitettu epäsuoran suihkutuksen kanssa. Käytämme bensiinin yhteydessä suihkutus-sanaa, mielestämme ruiskutus sopii paremmin kuvaamaan dieselien polttonesteen syöttöä, jossa käytetään satojen, jopa yli tuhannen barin paineita.

Niin ikään lauhduttimen ja jäähdyttimen erokin on päivänselvä asia. Kerrotaan nyt muillekin, että lauhdutin on laite, joka palauttaa höyrystyneen aineen takaisin nestemäiseen olomuotoon. Tällaista ei toivottavasti autossa tarvita ainakaan öljyjen yhteydessä, normaalisti jäähdytin riittää.

Sinänsä tuon leperryksen olisi voinut lähettää napin painalluksella bittien taivaaseenkin, mutta laitoinpa näkyviin malliksi. Tämän tasoistakin tarinaa meille aina silloin tällöin tulee, onneksi ei sentään kovin usein.

Tyypillistä näille on juuri tässäkin esiintyvä epämääräisyys: "jostakin autolehdestä", "sekä TL että TM ovat vouhkanneet" ja niin edelleen. Jos väite kymmenien vuosien tilaamisesta ja lukemisesta pitäisi paikkansa, niin ehkä joitakin konkreettisiakin esimerkkejä olisi löytynyt.

En suinkaan halua väittää, että Tuulilasi olisi virheetön, kyllä meillä munauksia tehdään joka numeroon. Tekijöiden tekniikan tuntemuksen taso on erilainen, ja valitettavasti kaikkia tekstejä ei saada tekniikkaa tuntevien tarkastettavaksi. Ongelmana on sekin, että tarkastamista varten pitäisi tarkastajankin opiskella ko. asia perinpohjin, ja siihen ei aika riitä. Tuollainen rakkikoiramainen räksytys ei kuitenkaan hyödytä ketään eikä rakenna mitään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.