Kysymys:

Onko auton nelivedosta hyötyä moottorijarrutuksessa (verrattuna tavallliseen autoon)? Miten mottorijarrutus itse asiassa toimii? Kuinka monesta pyörästä voima välittyy pyörittämään moottoria? Miten auto pysyy ajolinjassa, jos tien pinta on moottorijarrutuksessa esimerkiksi toisen puolen renkaiden alla liukas?

Tapio Ketonen:

Onhan siitä siinä mielessä, että kaksivetoisessa voimakas moottorijarrutus helpommin saa vetävät pyörät luistamaan. Mutta ei siitä muuten ole mitään hyötyä tai haittaa.

Moottorijarrutus on päinvastainen prosessi normaaliin ajotapahtumaan verrattuna. Ero on vain se, että kun normaalisti voima siirtyy moottorista pyöriin päin, moottorijarrutuksessa se siirtyy pyöristä moottoriin päin.

Moottorijarrutuksessa kaasuläppä on kiinni ja polttonesteen syöttö on katkaistuna. Auton liike-energia pyörittää moottoria, ja tähän tarvitaan voimaa, jota moottori saa pyöristä.

Moottorijarrutuksessa tasauspyörästö jakaa jarruttavankin voiman tasan, joten erilainen kitka eri puolilla ei moottorijarrutuksen aikana aiheuta kampeamista. Ei edes silloin, kun heikommin pitävä puoli alkaa luistaa. Silloin ei jarruta se toinenkaan puoli, ja sen sivupidon turvin auto pysyy hyvin suunnassa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.