Kysymys:

Minulla on Opel Zafira 1.8 vm. 2001, jolla on ajettu noin 150 000 km.
Moottori alkoi kuluttaa öljyä noin 40 000 km:n kohdalla aluksi noin 1 l/5000 km, mutta kulutus on lisääntynyt vähitellen ja on jo pitemmän aikaa ollut noin 1 l/2000 km ja alkaa mitta tulla täyteen.

Tiedustelin huoltokorjaamolta remontin suuruutta suoritettuna määräaikaishuollon yhteydessä. Sieltä kerrottiin, että vika on todennäköisesti venttiilivarren kumeissa ja tämä on melko tyypillistä Opelille.

Korjaus voidaan suorittaa kuulemma kahdella tapaa.
1. Avataan konetta vain venttiilikopan kautta.
2. Irrotetaan myös kansi ja viedään se koneistukseen.

Tuo jälkimmäinen tapa on kuulemma heidän suosituksensa, mutta ymmärrettävästi se on työläämpi ja siksi maksaa paljon enemmän.

Kysymykset:
Miksi kannen koneistaminen tarvitsisi suorittaa, jos vika on pelkästään venttiilivarren kumeissa?
Tuleeko kannen koneistamisen yhteydessä vaihdettavaksi paljon muitakin osia kuin ko. kumit ja kansien tiivisteet?

Mitä mittauksia voisi suorittaa, jotta vian todellinen syy selviäisi?

Tapio Ketonen:

Venttiilivarsien suojuskumit voidaan tosiaan vaihtaa varsin näppärästi. Venttiilit saadaan pysymään paikoillaan johtamalla sylinteriin paineilma. Jouset voidaan puristaa sopivalla työkalulla kokoon ja irrottaa.

Venttiilivarsien kumien uusiminen todennäköisesti riittää ainakin joksikin ajaksi, ja tällä keinolla selviää, johtuuko öljynkulutus todellakin siitä, että öljy pääsee palotilaan venttiilien varsien kautta.

Se kannen koneistaminen on todellakin suurempi ja kalliimpi urakka. Jos moottorissa on vaihdettavat venttiilinohjaimet, vanhat ohjaimet puristetaan pois paikoiltaan ja tilalle asennetaan uudet. Venttiilien varsien kuluneisuus pitää mitata, ja jos on tarpeen, venttiilitkin pitää uusia.

Ohjainremontti on tarpeen, jos venttiilit ja/tai ohjaimet ovat väljistyneet. Tilanne on helppo todeta niitä kumeja vaihdettaessa, kun venttiilinjouset ovat poissa. Tuolloin voidaan kokeilla heiluttamalla, onko venttiilien varsien ja ohjainten välissä välystä. Jos välystä ei ole kovin paljon, pelkkä tiivisteiden vaihto riittää.

Jos ohjaimia ei voida vaihtaa, silloin on uusittava venttiilit paksummiksi ja koneistettava venttiilien ohjainreiät suuremmiksi.

Kun sylinterinkansi irrotetaan ja kiinnitetään puristimeen venttiiliohjainten vaihtoa varten, on todennäköistä, että myös imu- ja pakosarjat joudutaan irrottamaan. Näiden tiivisteet pitää uusia. Usein moottoriin myydään yläpään tiivisteet kokonaisena sarjana.

Kun alumiininen sylinterinkansi irrotetaan, saattaisi varmuuden vuoksi olla hyvä tarkistaa myös kannen suoruus. Se tapahtuu hiomalla kannen tiivistyspinta suoraksi hiomakoneella. Mutta tämäkin maksaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.