Kysymys:

Ostin viime toukokuussa Seat Ibizan '02. Ostohetkellä mittarissa oli 45 ja nyt 58 tkm. Vähäisestä kilometrimäärästä huolimatta tällä viikolla autosta meni kuitenkin kytkinlevy rikki. Tämä tapahtui aivan yllättäen eikä kytkin ole aiemmin reistaillut millään tavalla. Mielestäni kytkinlevyn pitäisi kestää huomattavasti pidempään. Itse en ainakaan ole kytkintä luistattanut, edellisestä omistajasta en tietenkään mene takuuseen. Mahtaakohan korjauskustannuksiin (ei merkkiliike) saada maahantuojalta tai autokauppiaalta mitään korvausta? Takuuaikahan on mennyt jo umpeen. Ovatko kytkinviat uudehkoilla Ibizoilla tyypillisiä?

Tapio Ketonen:

Kytkinlevy rikki? Miten vika ilmenee? Onko se kappaleina, vai mistä on kysymys? En ole tuollaiseen ilmiöön törmännyt, joskin olen joskus kuullut, että kytkinlevystä olisi keskiö irronnut.

Jos kytkin on kulunut ja luistaa, niin silloin ilmeisesti edellinen omistaja on luistattanut kytkintä ylettömästi. Noilla kilometreillä kytkin ei muuten kulu loppuun.

Korvauksen saaminen tuskin onnistuu. Jos kytkin on kaupantekoaikana toiminut moitteettomasti, eikä asiasta ole varaumaa kauppasopimuksessa, myyjä tuskin suostuu korvaamaan mitään. Koska kaupanteosta on kulunut yli kuusi kuukautta, on ostajan velvollisuus pystyä osoittamaan, että vika on ollut autossa jo kaupantekohetkellä, ja se lienee mahdotonta.

Kytkinviat eivät ymmärtääkseni ole Ibizassa tai muissakaan Volkswageneissa mitenkään erityisen yleisiä. Väärä käyttö eli lähinnä ankara luistattaminen voivat kuitenkin rikkoa minkä tahansa auton kytkimen hyvin nopeasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.