Kysymys:

Mulla on tollanen vm90 oleva ford fiesta ja siinä on sellanen häikkä että ajettaessa se nypyttää rattia. Se ei täristä samallalailla kuin epätasapainossa olevat pyörät eikä se puolla mutta pitää sellasta suhteelisen kovaa kolinaa joka kuuluu selvästi ohjaamoon mut ulkopuolelle. Voisiko se olla ohjausnivel tai joku muu ohjauksen osa. Nii ja onko tällaset kuinka vaikeita/kalliita korjata.

Tapio Ketonen:

Oireet viittaavat aika selvästi vetoakselien sisäniveliin. Nivelen ulkokuoressa oleviin pitkänomaisiin pintoihin, joihin akselissa olevien kolmisakaraisten nivelten päissä olevat neulalaakeroidut rullat ottavat kiinni, on kulunut rullille kolot. Kun veto on päällä, rullat pysyvät tiukasti kuoppien pohjissa eivätkä pääse liikkumaan akselin suunnassa kuten pitäisi. Tämä saa aikaan ravistusta, joka tuntuu ohjauksessa. Jos ravistus lakkaa, kun kaasua löysätään, tilanne on selvä. Sisänivelet ovat lopussa.

Valitettavasti vaivaan ei taida läytyä muuta keinoa kuin vetoakselien uusiminen. Niitä ei taida löytyä muualta kuin Fordilta, kannattaa toki kysyä tarvikeliikkeistä. Ainakin muissa Fordeissa vasemman ja oikean vetoakselin rakenne on erilainen, joten niissä ei edes voida tehdä samaa korjausta, jonka tein jokunen vuosi sitten Tuulilasilla olleelle käytetylle Saab 900:lle.

Irrotin vetoakselit ja vetopyörästöstä ulos tulevat akselit, joissa on sisänivelen ulko-osa. Sitten vaihdoin vasemmalla olleen akselin oikealle ja päinvastoin. Koska osat olivat Saabissa symmetriset, tämä oli mahdollista.

Vaihdon jälkeen nivelkappaleiden rullilla oli vedätettäessä allaan miltei kulumaton liukupinta. En havainnut ravistusta moottorijarrutuksessakaan, vaikka ainakin teoriassa sitä olisi voinut esiintyä. Ilmeisesti voimat ovat kuitenkin tällöin paljon pienemmät.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.