Kysymys:

Helmikuun Tuulilasissa oli useita artikkeleita nelivetoisista henkilöautoista.
Subaru artikkelissa oli kappaleellinen epäilyksiä jonkin auton nelivetokytkimen kuumumisesta. Moitittiinko tässä Subarua, vai missä autossa on kuumuva kytkin?

Teknisesti nelivetokytkentöjä on esitelty aiemmin. Mielellään kuulisi juuri käytännön kokemuksia niiden toiminnasta. Subaru-artikkelin otsikossa mainittiin , että auto myy hyvin , koska on hyvin varusteltu. Varusteluherkut saa lukija etsiä itse, artikkelista ei löydy mainintaa, mitä ylenpalttista siinä on.

Tapio Ketonen:

Ei lyhyessä jutussa voi olla selostusta varustelistasta, ne todellakin voi autosta lähemmin kiinnostuva tutkia autosta ja esitteistä ihan itse.

Se juttu muuten kannattaisi lukea. Silloin selviäisi tuokin asia jota kysyt. Subaruahan nimenomaan kehutaan siitä, ettei neliveto kytkeydy jatkuvasti päälle ja pois. Siinä on jatkuva neliveto. Monissa autoissa käytettävä lamellikytkimellä kytkeytyvä neliveto on hetkellinen neliveto. Takaveto kytkeytyy, kun takapyörät jäävät etupyörien nopeudesta jälkeen, ja kun tämä nopeus on saavutettu, neliveto kytkeytyy taas pois.

Useimmat tällaisella järjestelmällä varustetut autot ovat joko tavallisia henkilöautoja (esimerkkinä VW Golf) tai citymaastureita (esimerkiksi Honda CR-V, Hyundai Tucson tai Kia Sportage), joilla maastossa ajaminen on harvinaista. Esimerkiksi pitkällä ja vauhdikkaalla ajolla paksussa lumessa esimerkiksi 10 km pituisella mökkitiellä tuo ylikuumeneminen voisi tulla esiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.