Kysymys:

Moottori leikkasi kiinni. Citroen Berlingo -98, ajettu 134000. 28.1.05 ulkona pakkasta noin 13 astetta. Kymmenen kilometrin ajon jälkeen huohotin jäätyy, moottori heittää öljyt pihalle ja leikkaa kiinni. Vauhtia oli moottoritiellä 110km/h. Ensiksi hyytyi moottori sitten syttyi varoitusvalot, ei muuta kuin kytkin pohjaan ja tien sivuun. Kaikki oli ohi parissa sekunnissa. Veho ilmoitti korjauskuluiksi 4000€.

Tein tutkimusta netissä ja huomasin että samaa vikaa oli useilla merkeillä. Minusta on kohtuutonta että sinänsä pienen vian takia hajoaa koko moottori. Onko tämä sellainen tyyppivika, jonka maahantuojan voisi velvoittaa korjaamaan takuuajasta riippumatta? Onko moottorin huohotusjärjestelmät liian monimutkaisia nykyään?

Tapio Ketonen:

Peugeotien ja Citroënien huohotinjärjestelmiä on jo vuosia vaivannut jäätyminen. Juuri tästä syystä autojen huohottimiin tehtiin vuosi-pari sitten muutos. Ainakin Peugeot eli Maan Auto Oy tiedotti asiasta julkisesti. En tiedä, miten Auto-Bon eli Veho tiedotti asiasta autojen käyttäjille. Joka tapauksessa sinun autoosi korjausta siis ei liene tehty.

Ongelman alkuperäinen syy on se, että lainsäädäntö vaatii johtamaan huohotuskaasut moottoriin poltettaviksi. Toki asian käytännön järjestely on aika monessa autossa hoidettu talvioloja ajatellen kelvottomasti. Kaasut johdetaan putkella moottorin alaosasta imujärjestelmään, ja jos pakoputki lähtee moottorin takaa, huohotin on tietenkin etupuolella kylmässä viimassa. Huohotuskaasuissa kuten auton pakokaasuissakin on erittäin paljon vesihöyryä. Kylmässä putkessa se tiivistyy vedeksi ja pakkasessa myös jäätyy.

Aikaisemmin asia hoidettiin siten, että huohotuskaasut tulivat moottorista venttiilikoneiston kannen alta lyhyellä putkella ilmansuodattimeen. Tämä putki jäätyi paljon harvemmin. Tässä vain oli ongelmana, että yläpuolisella nokka-akselilla varustetussa moottorissa venttiilikoneistossa on erittäin paljon öljysumua, joten sitä kulkeutui huohotuskaasujen mukana moottoriin. Öljyn polttaminen on päästöjen kannalta huono asia, joten siitä on nykymoottoreissa pyritty eroon, ja vaikuttaahan tuo myös öljynkulutukseen.

Esimerkiksi PSA Peugeot Citroën -yhtymän moottoreissa oli aiemmin aika monimutkainen letkusto, josta huohotuskaasut imettiin. Taisipa olla niin, että öljytulppakin oli kiinni letkuissa. Näiden letkujen jäätymisen kanssa on taisteltu Pohjoismaissa vuosikausia. Maahantuojat valittivat asiasta tehtaalle, mutta oikeastaan mitään ei tapahtunut. Vasta kun joitakin vuosia sitten Saksaan tuli vaihteeksi kunnon pakkastalvi ja siellä alkoi esiintyä noita samoja oireita, tehtaalle tuli kiire. Järjestelmään tuli muutos, ja muutos tehtiin myös vanhoihin autoihin.

Tuo järjestys - ensin hyytyi moottori, sitten syttyivät varoitusvalot - tuntuu oudolta. Huohottimen jäätyessä kampikammioon tulee kova paine, ja se työntää öljyt ulos jostakin, yleensä mittatikun reiästä. Öljyvalon pimeänä pysymisen pitäisi kertoa, että voitelujärjestelmässä on öljynpainetta, jolloin voitelu toimii.

Mutta voisiko tuossa käydä niin, että huohotuskaasujen paine kampikammiossa nousee niin korkeaksi, että se riittää pitämään öljyvalon pimeänä? Käyttäjien rauhoittamiseksi öljynpaineen varoitusvalon kytkimen kytkentäpaine on matala, usein vain 0,2 barin luokkaa. Näin siksi, että valon syttyminen tai vilkahtelu tyhjäkäynnillä saisi käyttäjät turhaan huolestumaan ja ottamaan yhteyttä korjaamolle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.