Kysymys:

"Täytyykö se nyt ihan rautalangasta vääntää, että CO2-päästö ja kulutus tarkoittavat sama asiaa? "Yksi litra bensa tuottaa 2 350 g hiilidioksidia, dieselöljylitrasta sitä tulee 2 660 g."

Älä Ketonen vittuile mulle(;D! Tuo kulutus/CO2 eivät ole läheskään kaikille itsestään selvyys. Kyllä minä sen sivun 90 vasemman yläkulman CO2 -jutun älysin, mutta arvaapa älysivätkö kaikki Tuulilasin lukijat, koska minäkin sen rautalankajutun jouduin tekemään, eräille! Se on Ketonen juttu niin, että opettajan pitää kyetä alentumaan myös heikoimman oppilaan aatemaailman tasoon - vai?

Kaikki muut päästöt olivat siististi lokeroitu, siis miksei CO2? Kaikki auton valmistajatkin, mainoksissaan ilmoittavat kulutuksen ja CO2:n, alk. kuten hinnatkin! Sanomattakin selvää, että dieselin pienempi CO2 päästö johtuu alhaisemmasta kulutuksesta, vaikka litrasta "mökää" tulleekin enempi CO2:ta, kuin bensasta. Tämä kannattaisi myös ilmineerata, "tyhmemmille" lukijoille – varsinkin kiilusilmä viherpiipertäjille.

No, sitten bensakoneen hiukkaspäästöihin (noki), joita ei tutkita – miksi? Sanoit, että ovat kooltaan niin pikkuruisia, verrattuna dieselin nokeen. Juuri näistä pienhiukkasistahan dieselin käyttäjiä syyllistetään. Karsinogeenisiä (syöpää aiheuttavia) kuulemma ovat – mahdollisesti – tai sitten eivät. Olisi ehkä aika ruveta tutkailemaan bensakoneen syöpäpäästöjä"?

Tapio Ketonen:

"CO2 - hiilidioksidia en kyllä löydä jutusta"

Hyvä että älysit sen CO2-jutun, vaikka se ei tuosta alkuun lainaamastani viestisi osasta heti minulle selvinnytkään. Asia on kyllä selvitetty ensinnäkin tekstissä sivulla 86, kolmas palsta, toinen kappale, joka alkaa: "Koska bensiini ja dieselpolttoneste ovat energiasisällöltään..." Lisäksi asiasta on maininta sivun 90 kaavion kuvatekstissä. Valitettavasti aivan kaikkea ei voida selittää juurta jaksain ja moneen kertaan. On siis pakko hyväksyä se ikävä tosiseikka, että osa juttujen sisällöstä ei mene aina perille.

Bensakoneiden hiukkaspäästöjä ei ole tutkittu ilmeisesti juuri siksi, että niiden tuottamat hiukkaset ovat niin pieniä, ettei niitä ole ollut yhtä helppo havaita kuin dieselien tuotoksia. Eikä niiden mittaaminenkaan ole ollut välttämättä kovin pitkään edes mahdollista. Dieselin hiukkaset sen sijaan ovat näkyneet kauas, joten niihin on osattu kiinnittää huomiota.

Olet oikeassa siinä, että bensakoneidenkin hiukkaspäästöihin pitäisi kiinnittää huomiota. Ne ovat niin pieniä, että ne pääsevät likimain esteettä elimistöön. Ihmiskehon suojamekanismit eivät pysty pysäyttämään niitä. Mitä ilmeisimmin asia nousee lähivuosina esiin ja näidenkin hiukkasten päästöjä ryhdytään vähentämään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.