Kysymys:

Viikonlopulla oli matka Rovaniemi - Kuopio. Matkalla ei mitään ongelmia. Seuraavana aamuna autoa käynnistettäessä alkoi öljynpaineen merkkivalo tuikkia, välillä heikommin välillä kirkkaammin. Eilen startatessa se ei palanut, mutta alkoi sitten taas hehkua pienen ajon jälkeen, jopa kirkastui kun kierroksia antoi lisää.

Auto on viisivuotias Volvo S 40 2.0, ajettu n. 140 000 km, säännöllisesti huollettu. Ei kuluta öljyä ja öljytaso tarkistettu. Korjaamolle tulee asiaa, mutta millaista vikaa voisi pelätä?

Tapio Ketonen:

Taidat olla aika rohkea kaveri! Minä en uskalla ajaa millään vehkeellä metriäkään, jos öljynpaineen merkkivalo palaa. Normaalisti se on merkki siitä, että voitelu ei toimi. Ja se taas johtaa moottorivaurioon.

Kyllä nyt ensiksi pitää tutkia, että onko koneessa todella öljynpaineita. Ei muuta kuin auto - mieluummin omalla koneella ajamatta - verstaalle ja paineet mittaukseen.

Syy moiseen voi olla vaikkapa öljypumpun paineventtiilissä, ellei sitten merkkivalon painekytkin reistaa. Sehän olisi se kaikkein edullisin vaihtoehto.

Minulle kävi taannoin 70-luvulla Italiassa rengastestiä ajaessamme, että kahvilla käynnin jälkeen öljyvalo ei sammunutkaan. Hinasimme auton pajalle ja löysimme siellä roskan öljypumpun paineenrajoitinventtiilin välistä. Vaurioita ei tullut, koska sammutin moottorin heti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.