Kysymys:

Opel Vectra, vm 03. Autossani oli samantyyppinen vika oli kuin parilla muullakin käyttäjällä. Auto seisoi joulun aikaan puoltoista viikkoa. Loman jälkeen auto ns. hengetön, akku tyhjä.

Assistance-palvelu tuli paikalle, akku ladattiin, auto käyntiin ja kaveri totesi, että akusta häviää virrat koko ajan. Lämppäripuhallin toimi vain 4-nopeudella.
Assistance-palvelu totesi, että auto merkkikorjaamoon, siinä on vikaa sähköpuolessa.
Merkkikorjaamon analyysi: lämmityslaitteen etuvastus oli rikki, vaihdettu. Lisäksi laittoivat uuden akun.

En nyt tiedä, mitä tästä olisi pääteltävä. Ei välttämättä mitään. Kunhan vain ihmettelen, että on muitakin Vectroja, joille käynyt samoin.

Tapio Ketonen:

Kaipa tuosta voi päätellä sen verran, että johonkin se virta karkaa, mutta tärkeämpää olisi tietää, minne se karkaa. Sen tietenkin löytää, jos jaksaa riittävästi etsiä herkän mittarin avulla ja osaa mitata oikein. Hidasta ja työlästä se kuitenkin on, joten ei korjaamoilla helposti ryhdytä moiseen.

Pitkä seisominen tyhjänä kyllä tekee akusta tuotapikaa lopun, joten akun uusiminen oli varmaankin tarpeen. Vielä parempi olisi ollut, jos olisivat tutkineet, minne se sähkö oikein menee. Tuskin ainakaan siihen lämmityslaitteen etuvastukseen auton seistessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.