Kysymys:

Vaikuttaako venttiilien määrä haitallisesti moottorin joihinkin ominaisuuksiin? Esimerkiksi jos muuten samanlaisesta moottorista on 8- ja 16-venttiilinen konstruktio, muuttuuko vääntömomentti ala-, keski- tai yläkierroksilla venttilimäärästä johtuen vai johtuvatko muutokset muista tekijöistä ? Erityisesti olen kiinnostunut vääntömomentista alakierroksilla.

Tapio Ketonen:

Venttiilien määrä ei suoranaisesti haittaa, joskin tosi on, että moniventtiilikoneissa alavääntö tahtoo usein olla varsin huono verrattuna kaksiventtiilisiin. Syy tähän on lähinnä se, että pienillä kierroksilla tavanomaisella rakenteella ei kahden venttiilin kautta sisään imettävää seosta saada alakierroksilla pyörteilemään riittävästi.

Ongelmaa on usein korjattu sillä, että pienillä kierroksilla jokin läppämekanismi sulkee virtauksen toisen venttiilin kautta. Tällöin virtausnopeus toisen venttiilin kautta kasvaa, ja virtaus on myös epäsymmetrinen, mikä parantaa pyörtelyä.

Suurilla käyntinopeuksilla taas moniventtiilisyys parantaa ennen kaikkea kaasujen vaihtoa, joten moottori saa enemmän ilmaa ja sen mukana polttoainetta, mikä tietenkin parantaa tehoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.