Kysymys:

Tein kaupat uudesta Mazda 6 Sport Wagonista ja olisin kysynyt onko teillä tutkittua tietoa minkätasoinen alustamassaus kyseisessä automallissa on ?

Lähinnä kiinnostaa kannattaako/tarvitseeko kyseiseen autoon tehdä jo uutena jonkinlainen alustakäsittely, jotta auton alusta pysyisi pitempään ruosteettomana. Ja jos suosittelette alustakäsittelyä, niin minkälainen sen pitäisi olla ?

Autoa käytettäisiin etupäässä pääkaupunkiseudun hyvin suolatuilla teillä. Olen kuullut massaustarpeesta kahdenlaisia mielipiteitä, joten haluaisin vielä asiantuntijoiden mielipiteen asiasta.

Tapio Ketonen:

Unohtakaa nyt hyvät ihmiset ne höpötykset jostakin massauksesta!

Auton ruosteenestokäsittely on kokonaisuus, johon se "massaus" eli pohjaan ruiskutettava paksu alustasuoja-aine liittyy vain yhtenä osana. Paljon tärkeämpi asia on kotelorakenteiden suojaus. Se tapahtuu ruiskuttamalla ohutta kotelosuoja-ainetta koteloihin. Paksu suojamassa alustassa vaimentaa kivien rapinaa ja suojaa peltiä suoralta sorasuihkulta. Tärkeää sekin, mutta auton käyttöiän ratkaisee kuitenkin kotelorakenteiden kunto. Piilossa ruoste pääsee etenemään rauhassa, ja kun se lopulta havaitaan, edessä on usein jo liian kallis ja laaja remontti.

Mazda kuuluu niihin autoihin, jotka pitää ehdottomasti viedä ruosteenestokäsittelyyn jo uutena, jos sitä halutaan estää ruostumasta. Aivan tavallinen peruskäsittelykin auttaa jo paljon, kalliit erikoisemmat hoidot tuskin antavat merkittävää lisäetua.

Ongelmana vain on, että käsittelystä tuleva hyöty ei tule itselle, sillä useimmat niistä, jotka ostavat uuden auton, vaihtavat auton taas uuteen viimeistään 3-5 vuoden ikäisenä. Tuossa vaiheessa auto ei vielä ole niin paljon ruostunut, että siitä olisi haittaa, autoa kun ei yleensä tutkita altapäin eikä sen koteloita tiirailla tähystyslaitteella.

Vielä hölmömpää on, että ruosteenestokäsittely ei vaikuta autosta saatavaan vaihtohyvitykseen yhtään mitään. Niinpä muutaman vuoden autoa pitävä huolellinen omistaja saa hommasta itselleen vain menoja. Hyödyn korjaa sitten aikanaan se neljäs tai viides omistaja, joka ei joudukaan korjaamaan ruostevaurioita, joita ilman suojausta olisi jo taatusti ilmaantunut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.