Kysymys:

Hei

Itselläni on Peugeot 405 1.6 GL –89, jossa on käytetty pitkään mineraaliöljyä (edellinen omistaja) vaihdot on suoritettu n. 8000 km:n välein.

Kannattaako koneeseen laittaa enää synteettisiä öljyjä, koska synteettinen on puhdistavampaa kuin mineraaliöljy, joten synteettinen "pesee" moottoria ja kertynyt lika lähtee liikkeelle. Onko tämä pelkkä ”Essonbaari-juttu”, onko esim. Tuulilasi tutkinut asiaa?

Auttaisiko moottorinpuhdistus, esim. Fortella tai jollain muulla aineella. Synteettinen antaisi paremman suojan ja käynnistyvyyden. Synteettistä saattaa kulua enemmän ja jos moottorin tiivisteet ovat väljät, se voi vuotaa pois. Tämän tiedostan, Peugeotilla kun on ajettu 293 tkm. Hyvä auto ollut kaikenkaikkiaan, olen ollut tyytyväinen. Hinnaltaankin oli edullinen ja sattui löytymään hyvä huollettu yksilö hieman tuurilla. Jopa taka-akseli on alkuperäinen ja ehjä. Se saikin voitelunipat ja öljyä.

Kiitoksia vain lehtenne hyvistä artikkeleista, niistä oli hyötyä kun olin hankkimassa autoa, varsinkin niistä numeroista, joissa oli käytettyjen autojen tyyppivikoja.

Tapio Ketonen:

Ei se synteettinen puhdista sen paremmin tai huonommin. Puhdistavuus on lisäaineista kiinni, ja niitä on molemmissa. Itse asiassa lisäaineet tekevät öljyyn sen ominaisuudet.

Synteettisen öljyn paremmuus Suomen olosuhteissa liittyy lähinnä talviominaisuuksiin. Käynnistyvyys on helpompaa ja voitelu alkaa toimia nopeammin pakkasellakin. On se parempaa kuumissakin olosuhteissa, koska synteettinen perusöljy säilyttää paremmin viskositeettinsa, mutta meillä ei yleensä kuuma pää joudu koville henkilöautokäytössä.

Forte-käsittelystä tuskin on haittaa, ennen kaikkea männänrenkaiden urat saadaan sen avulla puhtaammiksi, kunhan renkat eivät vielä ole ennättäneet juuttua. Tuskinpa se synteettinen sen helpommin vuotaakaan, urbaanilegendaa sekin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.