Kysymys:

Ostin -04 vm henkilöauton alle 20 tkm ajettuna viime viikolla. Autoon tulee tehdä normaali vuosi/km huolto.

Myyjä väitti ettei huoltoja tarvitse tehdä merkkiliikkeen huollossa, vaan "omassa tutussa" huollossa, silti takuu yms. ehdot säilyvät ennallaan. Jos joudutaan takuuaikana tekemään jokin takuukorjaus, maahantuoja/merkkihuolto ei voi peräytyä vastuusta sillä verukkeella että huoltoja ei ole tehty merkkihuollossa vaan "tavallisessa" huollossa. Onko todella näin?

Tapio Ketonen:

Takuun antaja ei voi määrätä, missä auton huolto-ohjelmassa vaaditut toimenpiteet tehdään. Sen sijaan se voi vaatia, että ne on tehty oikein eli tehtaan ohjeiden mukaisesti. Takuukorjauksen eväämiseen siis ei riitä, että autoa ei ole huollettu merkkihuollossa. Takuun antajan on osoitettava, että ilmennyt vika johtuu nimenomaan tällaisessa huollossa tehdystä laiminlyönnistä.

Käytännössä tämän EU:n vaatiman menettelyn soveltaminen saattaa suomalaisten merkkihuoltojen kohdalla vielä kangerrella. Ongelmien ilmaantuessahan käännytään ensiksi lähimmän merkkihuollon puoleeen, ja sieltä tulee edeleen helposti pikatuomio "ei ole huollettu merkkiliikkeessä, takuu ei ole enää voimassa". Tällöin tietenkin ensimmäinen vaihe on muistuttaa lausujaa siitä, että tuollainen vaatimus on nykyisin lain vastainen.

Jos laiminlyönti on tapahtunut, silloin vastuussa ainakin periatteessa on huollon tehnyt liike. Tällainen voisi olla esimerkiksi väärän tyyppisen osan käyttö. Sikäli tilanne on merkkihuolletun osalta erilainen, että jos merkkihuolto on tehnyt töppäyksen, silloin merkkiorganisaatio yleensä hoitaa ongelman vähin äänin kuntoon. Ei haluta tunnustaa, että samalla lailla töppäileviä ne merkkihuollotkin ovat kuin muutkin.

Nykyautojen osalta vieraassa paikassa huoltaminen on kyllä hankalampaa kuin ennen. Autoissa on elektroniikkaa, joka mm. tallentaa erilaisia vika- tai häiriötietoja. Näihin tietoihin pääsee yleensä käsiksi vain merkikohtaisella testauslaitteistolla. Ne taas ovat niin kallita, ettei vain satunnaisesti jotakin automerkkiä huoltavan yrityksen kannata sellaisia hankkia. Niinpä EU:n päätös autojen huoltopalveluiden vapauttamisesta kilpailulle on kyllä käytännössä jokseenkin turha säännös. Se tuli 50 vuotta liian myöhään.

Maahantuojan on kyllä annettava kenelle tahansa yrittäjälle koulutusta ja myytävä erikoistyökaluja sekä testauslaitteita, mutta hinnat ovat kovat sekä koulutukselle että laitteille. Merkkiliikkeiden on kuitenkin pakko hankkia laitteet ja koulutus.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.