Kysymys:

Autoni on -90 Galant ja yhtenä päivänä ajon aikana jäähdytysnesteet tuli paineella ulos. Ajoin auton parkkiin, koska myös lämmöt oli lähes punaisella eikä lämmintä ilmaa tullut koppiin.Ja vettä oli öljyn joukossa jonkun verran (mittatikulla mitattuna taso nousi n. puoli senttiä). Epäilin, että kansipahvi tai kansi halki.

Nyt auto korjaamolla ja kansipahvi ei ollut selkeästi palanut eikä kannesta löytynyt halkeamaa koeponnistuksessa. Onko mahdollista, että kansi ei siis ole halki? Voiko vettä päästä öljyn joukkoon jos kansi on vain vääntynyt?

Kone pitäisi nyt kasata, mutta kannattaako se tällä vanhalla kannella? Monet on puhunut ettei koeponnistuksessa tule ilmi hiushalkeamat.

Tapio Ketonen:

Merkit viittaavat kyllä kannentiivisteen vuotamiseen. Se ei välttämättä näy tiivisteestä, mutta uskoisin, että kysymys on todennäköisemmin siitä kuin kannen halkeamisesta. Aikaa myöten kannentiivisteellä on paha taipumus ryhtyä vuotamaan, ja ellei rippikouluikäiseen Galantiin ole tiivistettä aiemmin vaihdettu, niin näemmä nyt tuli sen aika.

Jos koeponnistuskin näyttää kannen ehjäksi, niin aika suurella todennäköisyydellä se sitä myös on. Galantisi lienee tavallinen bensakone, joten kannen halkeamat eivät ole niin todennäköisiä kuin dieseleissä.

Kun kansi nyt on irti, niin sen suoruus pitäisi tarkastaa. Parasta on oikaista se hiomalla pinnasta ohut lastu pois. Kustannus on aika pieni. Olen itse teettänyt tuon oikaisun aina, kun alumiininen kansi on irrotettu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.