Kysymys:

Jos ostan nyt uuden dieselauton, jossa ei ole dieselhiukkassuodatinta, niin voinko asentaa sen, kun se tulee pakolliseksi, jälkeenpäin autooni merkkimyymälässä? Ja mitä kummempaa merkitystä hiukkassuodattimella on? Se ei vielä näytä olevan kovin tärkeä, sillä sitä on vain erittäin harvassa autossa?

Tapio Ketonen:

Ei niitä suodattimia missään myymälöissä asennella, korjaamohommia se on. Asennus on sielläkin kallis ja hankala, koska pelkän suodattimen asentaminen ei riitä. Suodattimen puhdistusvaihe tarvitsee oman ohjaussysteemin, mahdollisesti myös puhdistuksessa auttavaa ainetta sisältävän säiliön.

Ei hiukkassuodatin tule jälkikäteen pakolliseksi. Periaate on, että uusi tekniikka tulee käyttöön jostakin tietystä ajankohdasta lähtien käyttöön otettaviin uusiin autoihin, vanhat saavat olla ennallaan niin kauan kuin pyörivät. Niiden pitää täyttää ne vaatimukset, jotka olivat voimassa käyttöönottohetkellä.

Tottahan toki hiukkassuodatin on merkittävä parannus dieselpäästöihin. Se poistaa jopa yli 90 % dieselpakokaasujen sisältämistä pienikokoisista hiukkasista. Hiukkaset taas ovat terveydelle vahingollisia. Ne eivät pelkästään ärsytä hengityselimiä, niiden arvellaan myös aiheuttavan syöpää, joten asia on vakava.

Hiukkassuodattimet yleistynevät toden teolla vasta tästä vuodesta alkaen. Uusilta eli markkinoille tulevilta automalleilta vaaditaan Euro 4 -päästötason täyttämistä. Sen sallima hiukkasten määrä on puolet aiemman eli Euro 3 -tason rajasta. Jotkut moottorit pääsevät jo uudenkin rajan alle ilman hiukkassuodatinta, mutta moniin se tulee viimeistään ensi vuoden alusta, jolloin vaatimus laajenee koskemaan myös markkinoilla jo olevia malleja.

Euro 5 -vaatimusten voimaantuloa tai rajoja ei vielä ole lyöty lukkoon, mutta ilmeisesti hiukkaspäästöt tulevat laskemaan viidesosaan Euro 4 -tasosta eli arvoon 5 mg/km, kun EU 3 -vaatimus on 50 mg/km.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.