Kysymys:

Kaipaisin hyviä vinkkejä, kuinka auton lukkoja tulisi hoitaa oikeaoppisesti. Karu totuus Volkswagen lukoista paljastui viime viikolla, elohopean laskeuduttua -20 asteeseen. Yksi ovista ei toiminut kunnolla. Mietiskelin asiaa ja totesin sen olevan se, jota on käytetty vähiten. Ehkä siinä osa totuudesta.

Toinen mielenkiintoinen seikka oli se, että lukossa oli vaseliinia! Ilmeisesti tehtaan laittamaa, koska auto on ostettu viime kesänä uutena. On jotenkin käsittämätöntä, että tällaisia mekaanisia vikoja ei saada korjattua.

Keskustelupalstojen valitusmääristä päätellen, VW konsernin autoissa (ainakin volkkareissa) lukot ovat juuri se pahin pullonkaula. Mitä tällaisessa asiassa auton myyneeltä liikkeeltä voi vaatia? Asia ei voi olla tuntematon jälleenmyyjille tai maahantuojalle.

Tapio Ketonen:

Näyttää tosiaan siltä, että VW-konsernia ei paljon kiinnosta, toimivatko heidän valmistamansa autot pakkasella vai ei. Nykymalleista on tehty sellaisia, ettei niihin voida asentaa kunnon lohkolämmittimiä. Öljypohjaan kiinnitettävä ns. säteilylämmitin on yhtä tyhjän kanssa, se kuluttaa kyllä sähköä, mutta ei lämmitä oikeastaan mitään. Sama teho saavutettaisiin laittamalla lämpöpuhallin metrin päähän auton viereen!

Ovilukkojen rasvaaminen tykkirasvalla tuo mieleen isäukon tarinat Lahti-Saloranta-pikakivääreistä talvisodan ajalta. Niissäkin oli aseen perän sisällä oleva mekanismi voideltu tykkirasvalla, ja ellei joukkueessa ollut fiksuutta niin paljon, että olisi osattu pestä ne rasvat ajoissa pois, vehje ei 30 asteen pakkasessa tosipaikan tullen toiminut lainkaan.

Tuota fiksuutta näemmä VW-konsernikin edellyttää autojensa ostajilta. Ovilukon putsaaminen espanjalaisista tykkirasvoista vain on vieläkin hankalampaa kuin Lahti-Salorannan perän purkaminen. Oviverhous pitäisi irrottaa, samoin lukkomekanismi. Se kun on yleensä rakenteeltaan aika umpinainen, joten voiteleminen ei paikallaan tahdo onnistua.

Lukkojen voiteluun on ainoa oikea aine ohut öljy. Sen ongelma taas on huono pysyvyys, öljy valuu ja myös haihtuu pois.

Lukkojen saaminen kuntoon merkkikorjaamolla vaatii asiakkaalta sitkeyttä, aikaa ja useita korjaamokäyntejä. Asiakaspalvelu on useimmiten samaa luokkaa kuin juuri eilen (5.3.) jälleen kerran tv:stä tulleessa Speden rautakauppasketsissä. Kun auto viedään takuukorjaukseen, yleensä kun auto saadaan korjaamolle, pakkasta ei enää ole. Kun auton lukkojen toimintaa sitten kokeillaan, ne toimivat normaalisti. Suihkepullosta suihkaistaan näön vuoksi rasvaa lukkoon ulkoapäin ja raportoidaan: "Kokeiltu lukkojen toiminta ja voideltu. Kunnossa." Homma tulee kuntoon vasta, kun korjaamolle selviää, ettei tätä asiakasta voidakaan juksata. Asian voi varmistaa kysymällä, onko vanha rasva poistettu lukoista.

Ongelma on, että jos lukoista putsataan paksu rasva pois ja voidellaan ne ohuellä öljyllä, tähän menee julmetusti työaikaa. Kaikkia lukkoja ei välttämättä pystytä käymään läpi yhdessä tunnissa, ja tunti työtä maksaa korjaamolla liki sata euroa. Takuukustannukset nousevat, eikä maahantuoja halua maksaa niitä, etenkin kun kaikki maailman asiat muita paremmin tietävät saksalaiset eivät ymmärrä, miksi valmistajan pitäisi maksaa tästä. Lukothan on jo tehtaalla voideltu, ja siinä on käytetty rasvaa, jonka pitäisi pysyä lukoissa vuosikaupalla!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.