Kysymys:

Sattui silmään Ketosen väite moottorin säteilylämmittimen tehosta:
"Öljypohjaan kiinnitettävä ns. säteilylämmitin on yhtä tyhjän kanssa, se kuluttaa kyllä sähköä, mutta ei lämmitä oikeastaan mitään. Sama teho saavutettaisiin laittamalla lämpöpuhallin metrin päähän auton viereen!"

Olisinkin kiinnostunut, että mihin testituloksiin kyseinen argumentti perustuu?
Internetistä en löytäntyt kuin yhden testin, missä asiaan oli paneuduttu ja ainakin siitä sai hieman toisenlaisen käsityksen.

Koska myös omassa autossani on säteilylämmitin, olisin kiinnostunut puolueettomista tuloksista lämmitystehon osalta verrattuna perinteisiin lohkolämmittimiin. Saattaisi kiinnostaa muitakin.

Vaikuttaisi ainakin jollain tavalla toimivan, sillä oltuaan pari tuntia lämmityksessä (säteilylämmitin) -10 asteen pakkasessa, moottorin kylki tuntui kädellä koskettaen melko lämpimältä ja öljytikusta kokeiltuna öljykin oli haaleaa.
Jos tällainen testi on jossain julkaistu, olisin kiitollinen linkistä/ tiedosta, mistä tulos on luettavissa.

Tapio Ketonen:

No joo, kyllähän tuo oli provosointia, ja hyvin näytti toimivan. Totuus kuitenkin on, että säteilylämmittimestä siirtyy paljon heikommin lämpöä moottorin lämmittämiseen kuin sellaisesta, joka liitetään jäähdytysjärjestelmään.

Öljypohjan lämmittäminen VW:n tapaan jättää kannen ja sylinterit aika kylmiksi, joten tärkein moottorinlämmittimellä saavutettava etu eli kylmäkäyntiajan vähentäminen jää paljon pienemmäksi.

Tätä asiaa ei ole tullut testatuksi, ja se on kyllä paha puute. Tutkitaanpa, voisimmeko tuon testata jossakin välissä. Homma ei ole kovinkaan hankala toteuttaa. Olisi ollut kiva nähdä tuo viittaamasi juttu, laitapa linkki.

Letkulämmitin olisi tietenkin yksi ratkaisu, mutta huhu kertoo, ettei sekään sovi Volkswageniin. Moottorinohjauselektroniikka kuulemma hämääntyy perin pohjin, jos käynnistyksen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila alkaakin laskea, kuten väistämättä tapahtuu nestekierron alkaessa.

Vastataan tässä saman tien myös nimimerkki Simon samaan asiaan liittyvään kysymykseen. Hän kun on ostamassa uutta Corollaa, ja on kuullut, ettei siihen saisi kuin säteilylämmittimen.

Defan nettisivuilta www.defa.com selviää, että 1,4- ja 1,6-litraisiin VVT-i-moottoreihin asennetaan lämmitin, joka todellakin on säteilytyyppinen, mutta se sijoitetaan moottorilohkossa olevaan reikään, ei siis VW-tapaan öljypohjaan. Sijoituspaikka on lohkon yläosassa. 1.4 D-4D Diesel-Corollaan Defan mukaan asennetaan letkulämmitin öljynjäähdyttimen letkun väliin.

Calixin sivuilla www.calix.se neuvotaan asentamaan 1,4- ja 1,6-litraisiin VVT-i-moottoreihin vesiletkuun asennnettava lämmitin. 1.4 D-4D-moottori Calix ei tunne, mutta 2.0 D-4D-dieseliin asennetaan tavanomainen vesitilaan menevä lohkolämmitin.

Kumpi sitten on parempi? Vaikea sanoa. Tuo erilliseen reikään asennettava ei ainakaan ala vuotaa. Letkulämmittimen lämmitystehon arvelisin olevan hieman paremman, mutta lohkon sisälle asennettava lämmitin on kyllä ulkopuolelle kiinnitettävää tehokkaampi ratkaisu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.