Kysymys:

Tuohon Aren kysymykseen ilmastoinnin eroista, voin kertoa erään näkemyksen. Jos et halua jatkuvasti säädellä lämpötilan säätönuppia, niin valitse automaattinen järjestelmä.

Manuaalisessa on, kuten Tapsakin sanoi, paremmat ja selkeämmätkin säätömahdollisuudet, mutta tasaista lämpöä niillä on vaikea saada aikaiseksi. Eli jos ulkoilma muuttuu esim. auringoisesta/sateisesta kuivaan ja päinvastoin niin manuaalinen ei pidä yhtä hyvin haluttua lämpötilaa.

Tämä on yksi syy miksi seuraavassa autossani on automaattinen ilmastointi. Se tietysti maksaa extraa, mutta aika helposti autoon valitaan samanhintainen "muu tarpeeton" lisävaruste, kuten aluvanteet?

Miten muuten on Tapio, että kun on kysymyksessä ns. puoliautomaattinen ilmastointi, niin säätäkö laite lämpotilan anturien avulla sopivaksi? Tätähän ei vanhemmassa manuaalisessa ilmastoinnissa ole, vaan se vaatii aika-ajoin lämpötilan säätöä mihin viittasin aiemmin rasittavana ilmiönä.

Tapio Ketonen:

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin tuo puoliautomaattinen toimii juuri kuten kuvaat. Ainakin näin selostetaan esimerkiksi VW Golfin ilmastointia Googlen löytämässä linkissä, joka avautuu tästä.

Puoliautomaattinen ilmastointi toimii mielestäni järkevämmin ja luotettavammin. Täysautomaatin toilailut saattavat etenkin talvella joskus olla raivostuttavia. Ainakin minä saan helposti pääni kipeäksi, jos automaatti päättää ryhtyä puhaltamaan kesken kaiken kylmää päin näköä. En tiedä, onnistuuko tuo myös puoliautomaatilla, mutta sitä lienee tarvittaessa helpompi jekuttaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.