Kysymys:

Viittasin kysymyksessäni säteilylämmittimien tehosta tutkimukseen, jonka TCT teki yhteistyössä VTT:n kanssa v.2003. Itse tutkimusta ei taida löytyä netistä, mutta tällainen tutkimukseen viittava sivu löytyy: www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=171

Tapio Ketonen:

Tuo Defan maahantuojan Kaha Oy:n teettämä tutkimus lienee uusin ja on yksi monista, jotka vahvistavat, että moottorin esilämmitys vähentää päästöjä ja kulutusta. Siinä ei tietääkseni varsinaisesti paneuduttu eri lämmitintyyppien välisiin eroihin, mutta välillisesti tuostakin käy ilmi, että säteilylämmitin on huonompi ratkaisu.

Jos verrataan tuolla sivulla esitettyjä tuloksia, nähdään, että Renault Lagunassa käytetty lämmitin, Defan tyyppi 702 (uusi numerointi 411702), vähensi kulutusta ja päästöjä selvästi enemmän kuin Golfissa käytetty tyyppi 2813 (412813). Lagunan lämmitin oli letkuihin asennettava, joka lämmittää nesteen, Golfin lämmitin oli öljypohjan kylkeen kiinnitetty säteilylämmitin.

Tulos on aika järkeenkäyvä. Palamisen tehokkuuden kannalta tärkein on kannen lämpötila, ja nestekierto tuo nimenomaan kuumimman nesteen sylinterinkanteen. Arvelisin, että Lagunan kannen lämpötila on ollut useita kymmeniä asteita korkeampi kuin Golfin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.