Kysymys:

OLen täysin epätoivoinen, kun Audi 80, vm.88 jarruja ei saada kuntoon. SIlmäteräni jarruja on nyt ilmattu viiteen eri kertaan, mutta aina vaan jostakin "tihkuu" ilmaa järjestelmään, ja kaksi päivää ilmauksen jälkeen jarrupoljin painuu pohjaan. Autoon on laitettu kahden viikon sisällä seuraavaa:
1. Jarrulevyt eteen
2. JArrupalat eteen
3. Kumitiivistesarja eteen
4. Pääsylinterin männänkumit

1. Taakse jarrukengät
2. Taakse jarrusylinterit
3. Käsijarruvaijeri

Ko. remonttien jälkeen jarrujärjestelmään menee jostakin syystä muutaman päivän aikana auton seisoessa paikallaan ilmaa, siten, että jarrupoljin painuu pohjaan. Viisi kertaa on ilmattu ja aina ilmaa tulee takaa oikeanpuoleisen renkaan ilmausruuvista.

Mistä ilma voi sinne päästä, kun jarrunestevuotoja ei löydetä? Rahaa on palanut sairaasti, eikä tekisi mieli vaihtaa pääsylinteriä ja taka-akselin päällä olevaa tasausventtiiliä uuteen vain kokeilumielessä.

Apua, kiire, saksalainen vieras tulee ensi viikolla, eikä auto toimi!

Tapio Ketonen:

Tähän pulmaan ovat kokeneempien ratkaisuehdotukset tervetulleita. Tuo etäparantaminen kun ei oikein ole Tuulilasin nettipalvelun parhaita piirteitä. Mutta kyllä silti tuntuisi, että vika voisi olla siinä ilmauksessa, sitä ei liene tehty oikein.

Nimittäin: jos ilmat olisivat nestejärjestelmästä kokonaan pois, niin mikäli siellä jossakin olisi vuoto, järjestelmästä vuotaisi nestettä ulos eikä ilmaa sisään. Itse asiassa ilmaa ei voi päästä sisään sylintereistä tai rajoitinvwenttiilsitä. Jarrunestesäiliö näet on ylempänä kuin mikään sylintereistä tai takajarrujen paineenrajoitinventtiili. Vanha fysiikan oppitunneilla näytetty periaate yhtyvistä astioista on edelleen voimassa, ja neste pyrkii alaspäin.

Ilmakuplat saattavat joskus jäädä pyörimään sitkeästi jarrujärjestelmään. Eräs keino on ajaa nestettä läpi paineella, letku kiinni siihen takajarrun ilmaruuviin (renkaassa olevasta venttiilistä pitääkin tulla ilmaa!), letkun pää korkealle ja nestepinnan alapuolelle.

Nestettä pitäisi tulla ilmaruuvista, jos sitä työnnetään säiliöstä pienellä paineella - liian kovan paineen käyttö voi rikkoa jarrunestesäiliön! Mutta myös jarrulla pumppaaminen riittää, kunhan huolehditaan, ettei neste pääse loppumaan säiliöstä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.