Kysymys:

Asiana uuden auton "tehdasöljyt". Auton (ford mondeo) luovutustilanteessa myyjä kehotti vaihdattamaan uuteen autoon öljyt n.3000-5000 km jälkeen. Tämä kommentti jäi askarruttamaan. Eli miksi pitäisi vaihtaa? ovatko tehtailla asennettavat öljyt jollakin tavalla huonoja?

Tapio Ketonen:

Myyjä puhui mielestäni asiaa, vaikka virallinen kanta yleensä autonvalmistajilla onkin, että normaalit huoltovälit riittävät.

Kun moottori kootaan tehtaalla, sinne laitetaan myös moottoriöljyt. Nämä öljyt sisällään moottori pyörähtää ensimmäiset kierroksensa, joiden aikana juuri työstetyt laakeripinnat sekä männänrenkaat ja sylinterien seinämät sopeutuvat toisiinsa. Tässä prosessissa pinnoista irtoaa alkuvaiheessa runsaasti metallihiukkasia. Ennen uuden moottorin öljyt oli vaihdettava jo 1000 km ajon jälkeen. Nykyisin työstökoneiden jälki on sileämpää, joten hiukkasia irtoaa vähemmän.

Tästä syystä myös moottoreilla oli ennen vanhaan erillinen sisäänajovaihe. Ensimmäisten 1000-2000 km matkalla autolla piti ajaa erityisen varovasti ja välttää suurten nopeuksien käyttöä ym. ylimääräistä rasitusta. Vaikka tätä ei enää vaadita, mitään haittaa alkuvaiheen varovaisuudesta ei edelleenkään ole.

On siis järkevää vaihtaa uuden moottorin öljyt aikaisemmin kuin on pakko. Ei vaihtamatta jättäminen mitään suoranaista vauriota aiheuta, mutta öljynvaihdon kustannus on tosi pieni. Niinpä huolellisimmat autonkäyttäjät vaihtavat edellenkin öljyt jo ensimmäisten parin-kolmen tuhannen kilometrin jälkeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.