Kysymys:

Minkälaiset iskarit ja jouset käy Golf IV SDI:n kun halutaan KOROTTAA +40-50mm heikentämättä ajo-ominaisuuksia. Eli pidempää ja jäykempää jousta+iskaria alle, mutta mistä auto(i)sta käy vaadittavat osat? Riittääkö ohjauskulmissa säätövara? Onko muita huomioon otettavia asioita projektissa?

Korkeimmat renkaat, mitä löysin olivat vain 195/70/15, jotka mahtuu vaivatta pyörimään, mutta välityssuhde muuttuu kytkimelle kohtalokkaaksi, varsinkin traileria kiskottaessa.
t: metsämies

Tapio Ketonen:

Golf on todellakin ongelmallinen auto, jos sillä aiotaan poiketa pois asfaltilta. Maavaraa kun on selvästi alle 10 senttiä. Aikanaan Minin 12 sentin maavaraa pidettiin pienenä, vaikka siinä pyörät olivat paljon lähempänä toisiaan. Mutta asiaan.

Auton korkeuden muuttaminen on nykyään niin kinkkinen asia, että laitanpa tähän kokonaisuudessaan asiaa käsittelevän pykälän. Kyseessä on liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (779/1998) ja sen 15 §.

Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

Hankalin noista on tuo neljäs kohta. Asiasta kannattaa ensiksi neuvotella katsastusmiehen kanssa. Maalaisjärki sanoisi, että autoa korotettaessa törmäysturvallisuus tuskin heikkenee, madalluksessahan etenkin sivutörmäyskokeen törmäyskohta saattaa nousta niin korkealle, etteivät pohjan tukirakenteet enää suojaa riittävästi.

Korotuskeinona mielestäni ykköskohdassa mainittu korotuskappaleiden eli käytännössä välipalojen asentaminen joustintukien yläpäiden ja korin väliin olisi helpoin ja edullisin keino. Tästäkin kannattaa neuvotella katsastusmiehen kanssa. Välttämättä auto ei siedä sitä viiden sentin korotusta, mutta jo tuumakin (25 mm) auttaisi aika lailla.

Korotusta voisi suunnitella etukäteen nostamalla auton keulaa halutut 25-50 mm nosturilla ja tutkimalla, millaiseen asentoon vetonivelet joutuvat. Jatkuva toimiminen kovin suurilla kulmilla voi rasittaa niitä liiaksi.

Jousien ja iskareiden vaihtaminen toisenlaisiin voi olla vaikeaa. Tuo kakkoskohta pykälässä vaatii, että niiden pitää olla ko. autoon sopivaksi virallisesti todistettuja. Saksalaisissa madallussarjoissa seuraa kopio TÜV:n todistuksesta, mutta eipä sieltä taida löytyä korotussarjoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.