Kysymys:

Millaista tee-se-itse korjaustoimenpidettä ehdotat, kun auton maalipinnalle tulee kiveniskemien vuoksi pieniä ruosteläikkiä, lähinnä helmoihin ja ovisyvennyksiin. Voiko laajemman ruostumisen estää jonkintyyppisellä vahalla?

Entäpä konepellissä oleva 0,5 cm x 2 cm kokoinen paljas läikkä, josta korjausmaali on automaattipesun vuoksi irronnut?

Toinen asiani koskee ruosteensuojausta. Voinko itse todeta silmämääräisesti, onko autoon tehty aiemmin ruosteenestokäsittelyä? Ostin puoli vuotta sitten vm. -99 farkkufordin, eikä ainakaan huoltokirjassa ollut siitä merkintöjä. Jos ruostesuojausta ei ole tehty, onko sen teettäminen nyt järkevää? Ajattelin ajaa autollani vielä kaksi-kolme vuotta.

Tapio Ketonen:

Ihan pienet ruostetäplät pysyvät kurissa, jos auton vahaa riittävän usein vanhanaikaisella kunnollista hankausta vaativalla autovahalla ja pitää myös auton puhtaana. Jos täplät ovat jo noin tulitikun pään kokoisia, silloin kannattaa jo ryhtyä paikkamaalaamaan. Ruosteet pois reiän pohjalta sopivalla piikillä rapsuttamalla, sitten päälle pisara maalia. Työkaluksi sopii vaikkapa tulitikku, jolla voi töpöttää pienen pisaran maalia reikään.

Se isompi läikkä ei ole irronnut automaattipesun takia vaan siksi, että se ilmeisesti on maalattu p-skojen päälle pohjaa putsaamatta. Noin iso täplä kaipaisi jo kunnon pohjustusta. Itse korjaisin tuon ensiksi hiekkapuhaltamalla täplän alueelta pirkkaan pellin näkyviin. Sitten levittäisin pintaan hieman kaksikomponenttipakkelia, pieni hionta ja maalaus. Jos oikein hienostelisin, maalaisin paikan ensiksi pohjamaalilla, sen kuivuttua pintamaalilla.

Maalaukseen muuten on pistämätön apuväline pieni kynäruisku. Halpamyymälöistä sellaisen saa muutamalla eurolla, itse maksoin Hämeenlinnassa Säästö-Karit Oy:n myymälässä sellaisesta 6,90 euroa. Pienellä treenaamisella tällä ruiskulla saa todella siistiä jälkeä jopa tuollaiseen kohteeseen. Suihku on terävä ja helppo suunnata juuri oikeaan kohtaan.

Ruosteenestokäsittelyn kyllä tunnistaa, jos autoon on sellainen tehty. Alustasta saa käsiinsä pehmeänä pysynyttä suojamassaa, ja on myös helppo nähdä, että joka paikka on suoja-aineen peitossa. Yleensä pohjassa on koteloissa reikiä, joista mahtuu työntämään ainakin pikkusormen sisään. Jos kotelo tuntuu sisältä kuivalta, käsittely on tekemättä-

Käsittelyn teettäminen on järkevää ainakin kansantalouden kannalta. Yksittäinen autonkäyttäjä ei välttämättä suoranaisesti hyödy käsittelystä, sillä käsittely pitäisi tehdä varsin uutena, mieluimmin kun auto on noin vuoden ikäinen. Harva auton uutena ostanut ajaa sillä enää yli kymmenvuotiaana. Ruosteenesto pidentää auton ikää useammallakin vuodella, mutta edut tulevat näkyviin vasta myöhään eli kymmenennen ikävuoden jälkeen.

Vanhan auton ruosteenestokäsittely on kyllä hyvä asia, mutta se vaatii tekijältä erityistä huolellisuutta. Alustasta ja koteloista pitää kaikki lika saada pois ennen suojausta. Kuran päälle ruiskutettu suoja-aine ei hyödytä, paremminkin haittaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.